Distrikt 10

30 000 kr
24 000 kr

Distriktets organisation:

I distrikt Stor-Göteborg finns det en distriktstyrelse på 8 personer. Var och en av dessa ansvarar för ett speciellt område. Kassör, AU-ansvarig, kampanjansvarig, regionrådsansvarig, gruppansvarig, grundkursansvarig, uställnings- och pressansvarig samt distriktsombud.
Det beslutande organet är ej styrelsen utan AU- arbetsutskottet, som består av en representant från varje grupp.
Styrelsen respektive AU sammanträder en gång per månad. Styrelsemötet hålls en timme innan AU, och AU leds av en styrelserepresentant. Det beslutande och det verkställande organet jobbar således mycket nära.

I Göteborg finns det ett regionalkontor som är bemannat måndag - lördag kl 11.00-14.00 samt måndag 17.00-19.00. På kontoret finns en halvtidsanställd region-samordnare och ett 15-tal frivilliga. Måndagskvällar och lördagar bemannas lokalen av grupperna enligt ett löpande schema.
Det finns en speciell flyktinggrupp som ansvarar för frågor i flyktingärenden. Distriktet har ett antal informatörer som är ute i skolor, föreningar och kyrkor och informerar om Amnesty.
Gruppmedlemmarna får information om vad som händer i distriktet dels genom sin AU- representant och dels genom distriktets tidning, Gruppkontakt.
Tidningen kommer en gång per månad och innehåller information om stundande aktiviteter, samt protokoll från det senaste AU- mötet.

Distriktetes aktivitet:

För att kunna hålla en god framförhållning när det gäller planerandet av aktiviteterna har en sk. aktivitetslista tagits fram. På en lista ( som bla finns införd i tidningen Gruppkontakt) sätts de olika aktiviteterna upp. Då flertalet av aktiviteterna är årligen återkommande så efterlyser man omedelbart efter genomförandet av exempelvis en loppmarknad , personer som är intresserade inför nästa års eventuella loppmarknad.
Denna aktivitet hamnar då längst ner på aktivitetslistan. Denna lista har gjort att arbetet med att hitta folk till olika uppdrag, löper mycket smidigare. Grupper kan planera i lugn och ro vad de kan tänka sig att jobba med.
Av de olika aktiviteterna kan bla nämnas:
Amnestys rikslotteri som genomfördes med gemensamma krafter i Regionväst. En soaré hölls på Göteborgs stadsteater. (609 av 850 biljetter såldes!) Vårt årliga besök på bokmässan brukar vara en av de roligare aktiviteterna. Mycket folk hjälper till och mycket pengar kommer in...
På "kulturnatta" hölls lokalen öppen för allmänheten. Glögg, pepparkakor och Amnesty-info serverades.
Under friidrotts VM så fanns det grupper ute som skrammlade bössa och delade ut information. En tvärgrupp bestående av olika kvinnor bildades och jobbade på olika sätt med kvinnokampanjen.
En flyktingmanifestation hölls den 5/12 kl "fem i tolv"...
Julmarknaden på Kronhusbodarna.
Och givetvis har det under 1995 ägnats en hel det tid åt nästa års arrangemang:
Dvs svenska Amnestysektionens årsmöte i Göteborg
Redan i maj månad var en liten klick människor igång med planeringen.

Utbildning och kurser:

På vår lokal har det arrangerats olika temakvällar.
En handlade om Indonesien och en annan behandlade ämnet kvinnlig omskärelse.
Det har hållits 3 stycken grundkurser för nya medlemmar.
Ett Jugoslavienseminarium har ägt rum.
På vårkanten hölls distriktsmötet med besök från sektionens styrelse.
Föreläsning i samarbete med Röda korset och Svenska kyrkan gällande "Svensk flyktingpolitik i förändring" har arrangerats.

Insatser för att främja den internationella rörelsen:

Inga kontakter har tagits med det internationella sekretariatet. Till friidrotts VM så faxade vi runt till olika sektioner runt om i världen för att få tag i planscher och plakat som vi använde oss av när vi är ute på stan och informerade.

Medlemsvärvning:

En liten tvärgrupp bildades i samband med medlemsvärvningskampanjen.
Den gjorde några försök att gå ut på stan utan bössor, utan att bara koncentrera arbetet på att informera och dela ut material.
I samband med bokmässan så får vi alltid många förfrågningar om medlemskap. Den centrala medlemsvärvningskampanjen gjorde att vi förhoppningsvis kommer att få ett stort tillskott av nya aktiva.
Planering pågår hur de lättast skall nås.

Insatser för att bredda den finansiella basen:

Insamlingar sker dels genom de tidigare beskrivna aktiviteterna och dels genom enskillda gruppers försorg. Många av grupperna har egna bidragsgivare. En hel del grupper har dock haft problem med att få in pengar.

Christian Hammarqvist
Distriktsombud

____________________________________________________________________________________________

Skapat av : Sven BodinIndex: ORG 50/003/1996Kategori: Organisation - Årsmöten - Inför