Bilaga 1 Årsmötesuttalande Årsmöte i Västerås 8-10 maj 1987

Årsmötesuttalande
Antaget vid Svenska Amnestys årsmöte i Västerås den 8-10 maj 1987

Regeringar världen över fortsätter att grovt kränka de mänskliga rättigheter som de själva lovat att skydda i internationella överenskommelser.

Våren 1987 arbetar 334 svenska amnestygrupper för närmare 800 fängslade eller "försvunna" över hela världen.

I Sydjemen greps i januari 86 34-årige läkaren Ahmad Qasim Abdullah. Han torterades svårt i häktet och förlorade synen på ena ögat. I augusti, samma år, frigavs Ahmad Qasim men greps på nytt några dagar senare. Sedan dess är han "försvunnen". Amnesty kräver en opartisk utredning.

I USA sitter 22-årige Jay Thompson i en dödscell och väntar på sin avrättning. Han är dömd för ett mord han begick vid 17 års ålder. Den 1 mars i år fanns ytterligare 1874 dödsdömda, därav 34 ungdomsbrottslingar. Amnesty motsätter sig dödsstraffet villkorslöst och arbetar för dess totala avskaffande.

I Sydafrika hålls Jabu Magoso fängslad, utan rannsakan och dom, sedan juni 86. Han har misshandlats och torterats, bl a med elchocker. Amnesty kräver att Jabu omedelbart friges eller får en korrekt rättegång.

I Sovjetunionen hålls den 33-åriga Ljudmila Andrusenko fängslad enbart därför att hon har utövat sin religion och för att hon har sammanställt religiös litteratur. Hon tillhör den majoritet av samvetsfångar som ännu inte omfattats av de frigivningar som skett i Sovjetunionen det senaste halvåret.

I Colombia sköts den 27-årige fackföreningsledaren Obdulio Palacios ihjäl i februari i år. Han avtjänade då ett fängelsestraff för olaga vapeninnehav. Civilklädda män utförde dådet, när Obdulio arbetade tillsammans med andra fångar. Amnesty befarar att han sköts ihjäl med regeringens samtycke. Amnesty kräver att myndigheterna tillsätter en oberoende undersökning av omständigheterna kring dödsskjutningen.

De dokument som antagits till skydd för mänskliga rättigheter får aldrig bli texter utan betydelse. De måste användas och övergrepp måste påtalas. Amnesty måste arbeta med samma envetenhet som många regeringar visar när de spärrar in, torterar eller dödar sina medborgare.

Vi i svenska Amnesty har också uppmärksammat fall i Sverige där asylsökande sänds till länder, där de riskerar att bli samvetsfångar, utsättas för tortyr, dömas till döden eller avrättas. Det är svenska Amnestys övertygelse att den praxis som tillämpas - inte minst vid direktavvisningar - innebär ett alltför stort risk tagande kring de asylsökandes öde.

____________________________________________________________________________________________

Skapat av : Sven BodinIndex: ORG 51/002/1987Kategori: Organisation - Årsmöten 1964 -
Ändrat: 98-01-05År: 1987Status: Medlem