____________________________________________________________________________________________

Gäster vid årsmötet

Årsmöte i Malmö 5 - 7 maj 2000

GÄSTER VID ÅRSMÖTET

Dimitrina Petrova leder organisationen "European Roma Rights Center", ERRC i Ungern. ERRC bevakar romernas situation i Europa och ger rättshjälp åt personer som uttsatts för mr-kränkningar. Dimitrina Petrova kommer att på engelska tala i plenum på lördagen.

Valiantsin Stsefanovich, advokat från Vitryssland. Valiantsin är vice ordförande för MR-centret Viasna som arbetar med rättshjälp. Valiantsin Stsefanovich anförande kommer att tolkas från ryska till svenska i plenum på söndagen.

Per Stenbeck, generalsekreterare för Greenpeace. Per Stenbeck leder ett seminarium om insamling på fredagskvällen.

Helen Bamber förestår "The Medical Foundation for the Care of Victims of Torture". Organisationen ger medicinsk och praktiskt hjälp och stöd till personer, både barn och vuxna, som utsatts för tortyr. Bland organisationens 95 anställda och 83 volontärer finns läkare, psykiatriker, psykologer, psykoterapeuter, administratörer, insamlingsansvariga och informatörer. Helen Bamber leder ett seminarium om tortyr på fredagskvällen.

Mary Gray, professor vid American University , Washington DC. Mary Gray har precis avslutat ett uppdrag som ordförande för Amnestys internationella styrelse och är idag Amnestys internationella kassör. Mary Gray leder ett seminarium om åtagandet på lördagskvällen.

Kastytis Ramkevicius som förra året startade en amnestygrupp i sin hemstad Kaunas i Litauen. Gruppen har fått stöd från Skåne-Blekingedistriktet, både i form av nödvändiga kontakter inom Amnesty och ekonomiskt bidrag. Gruppen har idag cirka 20 medlemmar och man planerar att starta en ny grupp i huvudstaden Vilnius. Kastytis Ramkevicius leder ett seminarium om Litauen på lördagskvällen.

Gregor Noll är doktorand i folkrätt vid Juridiska Fakulteten i Lund och skriver för närvarande på en avhandling om flyktingrätt i EU. Han har föreläst i folkrätt och skrivit artiklar om Dublinkonventionen och bördesfördelningen, kön och förföljelse i den svenska utlänningslagen, samt avvisning av asylsökande med avslagsbeslut. Gregor Noll leder ett seminarium om EU:s flyktingpolitik på lördagskvällen.

Adama M.D Cham, kampanjansvarig för Amnesty i Gambia

Anwar Sadat Khan, kassör för Amnesty i Bangladesh

Tommy Lindgren, ansvarig för publikationer i Finländska sektionen

Piotr Skrzypczak, medlem av styrelsen för Amnesty i Polen, med ansvar för medlemsservice och utveckling samt för polska Amnestys årsmöte.

Patricia Kaatee, kampanjkoordinator för Amnesty i Norge

Bodil Röyset, medlem av styrelsen för Amnesty i Norge

Skapat av : Tessi FickendeyIndex: ORG 50/012/2000Kategori: Organisation - Årsmöten - Inför
Ändrat: 2000-04-28År: 2000Status: Medlem