____________________________________________________________________________________________

Kallelse till årsmötet i Lund 25-26 april

30 januari 2009
KALLELSE TILL ÅRSMÖTET 2009
Till alla medlemmar i svenska sektionen av Amnesty International

VI SES I LUND
Hur ska vår internationella handlingsplan se ut de närmaste sex åren – vad ska vi prioritera och varför? Vem ska bestämma över de pengar som vi samlar in och hur ska vi organisera oss i svenska sektionen? Dessa och många fler frågor kommer du kunna diskutera och tycka till om på nästa årsmöte, alla Amnestys medlemmar är välkomna att delta. Årsmötet är en fantastisk möjlighet att träffa likasinnade från hela Sverige, utbyta erfarenheter och vara med och forma organisationen. Det bjuds också på intressanta seminarier, spännande gäster och kvällsunderhållning - bland annat kommer Brian Dooley från det internationella sekretariatet att berätta om Gaza och hur Amnestys utredare arbeter i fält och på lördagkväll kommer Emil Jensen att spela. Hoppas vi ses i Lund!

Varma hälsningar,
Anna Nilsdotter

TID & PLATS
Fredag den 24 april - UPPVÄRMNING
Dagen innan årsmötet öppnar årsmöteslokalerna för registrering, seminarier och underhållning.
17.00 - 22.00 Registrering öppen. Mackor säljs till självkostnadspris.
18.00 - 19.00 Möten för arbetsgrupper samt nybörjarmöte för er som deltar på ert första årsmöte och känner er lite osäkra på vad som gäller.
19.30 - 20.30 Seminarier och filmvisningar.
20.30 - Underhållning.

Lördag den 25 april - ÅRSMÖTE
07.30 - 08.30 Registrering i årsmötets reception.
09.00 - Årsmötet börjar. Dagen avslutas med seminarier, middag och underhållning.

Söndagen den 26 april - ÅRSMÖTE
09.00 - 16.00 Årsmötet fortsätter.

Plats: Polhemskolan, Trollebergsvägen 41, Lund.

VAD KOSTAR DET?
Avgiften för att delta på årsmötet är 100 kr. Mat (två luncher och en middag) under årsmötet kostar 300 kr. Boende på golv i skolsal kostar 45 kr per natt. Detta betalas in i förväg senast den 20 mars. Annat boende samt resa bokar du själv. Årsmötesarrangörerna tipsar om hotell och vandrarhem. Det erbjuds även boende hos medlemmar (se rubriken Boende längre ner). Du kan ansöka om resebidrag från din grupp, ditt distrikt eller av sektionen (se rubriken Reseersättning längre ner).

HUR ANMÄLER JAG MIG?
Du anmäler dig genom att SENAST DEN 20 MARS betala årsmötesavgiften som är 100 kr. Sena anmälningar debiteras en administrativ avgift på ytterligare 100 kr som. Denna avgift betalas in vid samma tillfälle som anmälningsavgiften (se rubriken Betalning längre ner). Alla medlemmar som ska delta i förhandlingarna (yttrande- och rösträtt) måste enligt stadgarna betala årsmötesavgift. Anmälan till årsmötet är bindande. Om du återtar anmälan senast den 20 mars 2008 får du tillbaka erlagd avgift. Om vid sista anmälningsdag, den 20 mars, fler anmält sig till årsmötet än som av praktiska skäl kan beredas plats, ges tidigare anmälda förtur framför senare anmälda. En deltagare från varje arbetsgrupp garanteras dock plats under förutsättning att anmälan skett senast den 20 mars (se stadgarna, punkt 9.2).

DU MÅSTE VARA MEDLEM
För att delta i årsmötet måste du vara medlem. Det är du om du betalt medlemsavgift 2008 eller 2009. Avgiften ska vara betald senast den 20 mars 2009. För frågor om medlemskap kontakta medlemsregistret på sekretariatet, [email protected], 08-729 02 00.

ÄTA
Mat serveras under årsmötet till en kostnad av 300 kr. Priset inkluderar lunch lördag & söndag samt middag lördag. Detta betalas i förväg, senast den 20 mars (se rubriken Betalning längre ner), ange särskilda önskemål om mat (allergi, vegetarian, vegan etc). Enstaka måltider kan ej beställas.

BO
Det enklaste boendet är att sova på golv i skolsal på Polhemskolan. Medtag egen sovsäck och eget liggunderlag. Dusch finns i närliggande skola. Priset är 45 kr per natt och person. Denna avgift betalar du in samtidigt som du betalar mat och årsmötesavgift, senast den 20 mars (se rubriken Betalning längre ner).

Årsmötesarrangörerna erbjuder också boende hos andra medlemmar. Är du intresserad av detta kontaktar du Jan Sandström, [email protected].

Annat boende bokar man själv. Nedan följer en lista på hotell och vandrarhem där årsmötesarrangörerna förbokat platser den 24 - 26 april. På hotellen har man också förhandlat fram ett billigare pris. Nämn därför att du ska på vara med på Amnestys årsmöte när du bokar. Boka boende innan den 20 mars (sista anmälningsdag) för att få tillgång till de förbokade platserna och det billigare priset.

Vandrarhem
- Vandrarhemmet Tåget, Vävaregatan 22, Lund, 046 - 14 28 20, [email protected]. Pris: 160 kr/natt för medlemmar i STF, 210 kr/natt för icke-medlemmar . Medtag egna lakan. Övrigt: tågvagnar där man sover i kupéer, därav mycket begränsat utrymme, ligger intill tågstationen och är tämligen lyhört, men mycket centralt.
- Vandrarhemmet City, Rönngatan 1, Malmö, 040-611 62 20, [email protected]. Pris: enkelrum 330 kr/natt för medlemmar i STF och 380 kr/natt för icke-medlemmar, dubbelrum 220 kr/natt/person för medlemmar i STF och 280 kr/natt för icke-medlemmar. Medtag egna lakan.

Hotell
De angivna priserna avser TVÅ NÄTTER inklusive frukost.
- Hotel Ibis, 046-31 36 30, www.ibishotel.se/lund. Pris: 1300 kr (enkelrum) eller 1470 kr (dubbelrum).
- Hotel Djingis Khan, 046-33 36 00, [email protected] , www.djingiskhan.se. Pris: 1390 kr (enkelrum) eller 1790 kr (dubbelrum).
- Hotel Concordia, 046-13 50 50, [email protected], www.concordia.se. Pris: 1600 kr (enkelrum) eller 2000 kr (dubbelrum).
- Hotel Duxiana, 046-13 55 15, [email protected], www.lund.hotelduxiana.com. Pris: 1600 kr (enkelrum) eller 2000 kr (dubbelrum). Dubbelrummen innehåller bara en bredsäng (160 cm) eller två sängar med gemensam bäddmadrass.

Fler tips på hotell finns på årsmötets hemsida på medlemssidorna på www.amnesty.se. Kontaktperson för frågor om boende, inklusive boende hos medlemmar eller i skolsal, är Jan Sandström, [email protected], 046 - 211 89 11.

MOTIONER OCH NOMINERINGAR
Alla medlemmar i Amnesty har rätt att lämna in motioner, d v s förslag till beslut för årsmötet. Glöm inte att den 13 februari är sista dagen för att lämna in motioner till Amnestys årsmöte 2009. Då måste också nomineringar till sektionens styrelse, granskningskommittén, valberedningen och Amnestyfondens styrelse senast skickas in om de ska hinna beaktas av valberedningen och finnas med i årsmöteshandlingarna. Kontakta valberedningen på e-post [email protected]. Nomineringar behöver inte gå via valberedning och kan göras fram till tidpunkt som uppges i början av årsmötet. Motioner och nomineringar skickas till [email protected] eller till Styrelsesekreteraren, Amnesty International, Box 4719, 116 92 Stockholm.

ÅRSMÖTESHANDLINGAR OCH OMBUD
Styrelsens verksamhetsberättelse, bokslut och revisionsberättelse kommer att publiceras på svenska Amnestys hemsida www.amnesty.se senast vecka 13. Årsmöteshandlingarna skickas senast vecka 12 i ett exemplar till Amnestygrupper, distriktsombud, samordnings- och specialgrupper samt till årsmötesdeltagarna. Övriga medlemmar kan utan kostnad beställa handlingarna från sekretariatet eller själva ladda ner dem från medlemssidorna via www.amnesty.se. De Amnestygrupper som tänker delta i årsmötet uppmanas att utse ombud för gruppen (se stadgarna, punkt 9.5). Ombudet ska ta med fullmakt från gruppen till årsmötet.

RESEERSÄTTNING
Deltagare i årsmötet ska i första hand vända sig till sin lokala Amnestygrupp eller till sitt distrikt för information om eventuell reseersättning. En viss reseersättning kan också erhållas från sektionen för resekostnader som överstiger 500 kr där bidraget avser den överskjutande delen, dock maximalt upp till 1500 kr. Pengarna betalas ut i efterhand mot uppvisande av kvitto. En förutsättning för att erhålla reseersättning är att årsmötesavgiften har erlagts inom föreskriven tid.

TILLGÄNGLIGHET
Har du behov av särskilda hjälpmedel? Hör då av dig till styrelsesekreterare Fredrik Jansson på sekretariatet.

BETALNING
Årsmötesavgift (100 kr), avgift för mat (300 kr) samt avgift för boende i skolsal i årsmöteslokalerna (45 kr per natt) betalas in på postgiro 90 00 72-0 Amnesty International SENAST DEN 20 MARS 2009. Avgifterna för mat, boende och deltagande under årsmötet är per person. Anmäler du dig efter den 20 mars betalar du även förseningsavgiften (100 kr) vid samma tillfälle.

När du betalar in ska du ange följande i meddelandefältet:
- Skriv ÅM2009.
- Skriv FRE om du tror du kommer delta i uppvärmningen på fredagen dagen innan årsmötet börjar.
- Skriv SKOLSAL om du betalar för boende i skolsal.
- Namn, adress och telefonnummer.
- Ev. grupptillhörighet.
- Ev. önskemål om mat (allergi, vegetarian, vegan etc).
- Ev. övriga upplysningar.

FRÅGOR PÅ DET?
Tveka då inte att kontakta oss!
- Arrangörsgruppen i Lund: Linnéa Olsson, [email protected], 070-38 40 235.
- Sekretariatet: Fredrik Jansson, [email protected], 08-729 02 50.

VÄLKOMMEN TILL ÅRSMÖTET 2009!
Styrelsen, svenska sektionen och Lundagrupperna.

>>Mer information om årsmötet hittar du på årsmötets hemsida, där information läggs ut löpande.

Skapat av : Fredrik JanssonIndex: ORG 50/001/2009Kategori: Organisation - Årsmöten - Inför
Ändrat: 2009-02-05År: 2009Status: Medlem