____________________________________________________________________________________________

Seminarier under årsmötet

Årsmöte i Malmö 5 - 7 maj 2000

SEMINARIER UNDER ÅRSMÖTET

Fredag

Insamling
Per Stenbeck, generalsekreterare i Greenpeace kommer att berätta om sina erfarenheter av insamlingsarbete. Seminariet kommer att handla om trender i insamlingsarbete, grundläggande insamlingsmetoder och inte minst om vilken betydelse organisationen som helhet har för insamlingsarbetet.

DUG
Demokratiutredningsgruppen kommer att presentera sitt arbete med utgångspunkt från gruppens delrapport som finns med bland årsmöteshandlingarna. Seminariet kommer främst att behandla "förslag till den fortsatta utredningen" som presenteras i rapporten (kap. 10), med fokus på för- och nackdelar med direkt respektive indirekt demokrati. Enligt en enkät som gjorts föredrar en majoritet av medlemmarna det direktdemokratiska system som Amnesty har idag. Detta system har dock svagheter och man vill diskutera nya lösningar för att förbättra systemet och öka medlemmarnas inflytande.

Tortyr
Seminariet leds av Helen Bamber som arbetar för "The Medical Foundation for the Care of Victims of Torture" ett tortyrrehabiliteringscenter i England. Diskussionerna kommer att handla om varför människor blir torterade och varför människor torterar, fysiska och psykiska konsekvenser av tortyr och utsattheten för de som arbetar med rehabilitering av tortyrskadade. Vidare kommer seminariet handla om hur Amnesty började arbeta med tortyr och rehabiliteringsfrågan. (Seminariet hålls på engelska)

Träff för ungdomar
Syftet med denna träff är att presentera ungdomsarbetet inom den svenska sektionen och att diskutera vad som kan göras för att utveckla arbetet ytterligare. Deltagarna kommer också att ges tillfälle att utbyta idéer och erfarenheter över en kopp te och en muffins.

Lördag

Den internationella mandatutvecklingen
Åtagandets utveckling kommer att diskuteras i ett internationellt perspektiv. Seminariet leds av Christian Gräslund från sektionsstyrelsen och Mary Gray från Amnestys internationella styrelse (IEC) kommer att medverka. Seminariet är tänkt att fungera som en förberedelse och ledning för svenska sektionens representant vid det möte om åtagandet som arrangeras av den internationella mandatkommittén senare i år. Några områden som kommer att behandlas är presentation av åtagandet, kontakter med företag, människorättsförsvarare, slaveri - ett pilotprojekt, spridning av lätta vapen, straffrihet samt Amnestys förhållande till de ekonomiska, sociala och kulturella rättigheterna. (Seminariet hålls på engelska)

EU:s flyktingpolitik
Seminariet leds av Gregor Noll som är doktorand i folkrätt vid Juridiska Fakulteten i Lund och skriver en avhandling om flyktingrätt i EU. Under seminariet kommer Gregor att inleda med att reda ut vad som påverkar utformingen av flyktingrätten inom EU, för att sedan presentera de viktigaste rättsnormer samt aktuella reformförslag.

Medlemsrekrytering
Antalet grupper inom den svenska sektionen har minskat under de senaste tio åren. Vad kan vi göra för att vända den trenden? Hur rekryterar vi nya aktiva medlemmar och vad kan vi göra för att bilda nya grupper. Den av styrelsen tillsatta "Gruppbildargruppen" kommer att presentera sina idéer och mycket tid kommer att ägnas åt diskussion om vad grupper och enskilda medlemmar kan göra för att rekrytera medlemmar på lokal nivå.

Litauen
Kastytis Ramkevicius som varit med och startat Litauens första amnestygrupp kommer att berätta om situationen i Litauen och Amnestys utveckling i landet. Seminariet hålls på engelska.

Skapat av : Tessi FickendeyIndex: ORG 50/011/2000Kategori: Organisation - Årsmöten - Inför
Ändrat: 2000-04-26År: 2000Status: Medlem