Verksamhetsberättelse 1999 för SAMO- grupper

VERKSAMHETSBERÄTTELSER FÖR SAMORDNINGSGRUPPER

Algeriet
Efter Algeriet-kampanjen under mars-juni började 9 nya grupper arbeta med 10 aktionsfall. Sammanlagt arbetar nu 14 grupper med 16 fall. Ett fall har blivit omplacerat.

Jag deltog i förberedande arbete för kampanjen,översatte och sammanfattade material som jag sedan skickade till grupper. Förutom de grupper som redan hade "försvinnandefall" var 6 grupper intresserade av att delta i kampanjen.

Danmarks Algeriet-samordnare Vibeke Rosenmejer och Englands Rogers Goldsmith var arrangörer för ett internationellt seminarium om Algeriet i London i februari. Algeriet-samordnare, inklusive mig, från 14 länder deltog. Under seminariet berättade Peter Frankental (project manager Amnesty UK business group) om arbetet med multinationella bolag. I mars skrev Elisabeth Löfgren och jag ett brev till ABB Ltd., Schweiz och bifogade rapporten "Algeria: Disappearances : the Wall of Silence Begins to Crumble".

I mars deltog jag i svenska sektionens seminarium för samordnare och specialgrupper.

Under hösten har jag kontaktat nya grupper med brev eller e-post och berättat om den aktuella situationen i Algeriet. Även gamla grupper har fått informationsbrev, pressklipp och kopior av "newsletter" som den engelske Algeriet-samordnaren sammanfattar från internationella och algeriska tidningar. Jag har också haft telefonkontakt med flera grupper.

Stockholm 2000-02-04
Leena Edström, Algeriet-samordnare

Bahrain och Förenade Arabemiraten
Under verksamhetsåret har två arbetsgrupper tilldelats var sitt aktionsfall.Vi har besökt grupp 131 då vi dels informerade dem om läget i Bahrain,dels hjälpte
dem i deras planering av framför allt målgruppsarbete.Vi har förgäves försökt få kontakt med grupp 325 via e-post,vanlig post och telefon.Vi har kontinuerligt
försett båda grupperna med landinformation.

Gunilla Löfström och Kent Sunerius

Bhutan
Svenska Amnesty hade vid årets början två grupper som arbetade med fall i Bhutan, grupp 143 och grupp 309. På grund av ökade oroligheter och fängslanden i östra Bhutan öppnades under våren ett nytt fall som togs upp av grupp 253. Vid årets slut kom dock goda nyheter när kungen av Bhutan i en amnesti släppte ett fyrtiotal fångar, vilket innebar att grupp 143:s fånge släpptes, och vi är nu tillbaka vid två grupper med fall på Bhutan.

Det främsta arbetet som samordnare har under året varit att ge telefon- och brevsupport till grupperna. Inom Sydasiensamordningen har vi fram till i våras gett ut IPS-nytt till våra grupper, men för närvarande ligger tidningen nere. Istället får grupperna en - två gånger i halvåret ett nyhetsbrev där pressklipp från IS och Svensk-Bhutanesiska Föreningens tidskrift sammanställs. Jag har även servat UD med information om flyktingsituationen i Nepal vid ett tillfälle, samt hjälpt Elisabeth Löfgren med information om Tek Nath Rizal, numera f d samvetsfånge i Bhutan.

I övrigt har det varit ett lugnt år. Vid tillfälle besöker jag Svensk-Bhutanesiska Föreningens möten, men har inte haft någon direktkontakt med dem eller andra föreningar eller myndigheter i år.

Petra Kjell

Eritrea och Etiopien
Tillståndet på Afrikas Horn har dominerats av konflikten mellan Eritrea och Etiopien. Parterna har inte kunnat förlikas trots medlingsförsök av bl a OAU (Afrikanska enhetsorganisationen). Överenskommelsen om vapenstillestånd har brutits. En amnestydelegation besökte Eritrea i januari (och Etiopien i oktober 1998). En rapport publicerades i maj 1999. Medierna har uppmärksammat konflikten, när regelrätta strider har brutit ut.

I amnestyarbetet har deltagit en dansk och fyra svenska grupper.

Samordnarens aktiviteter enligt handlingsplanen:
Mål 1, 2: -
Mål 3: Medverkan i radioprogram, Studio 1 i P1
Mål 4: Deltagit i blixt- och RAN-aktioner
Mål 5: -
Mål 6: Antal kontakter med etiopiengrupperna: 32, varav nio brev till grupperna med amnestymaterial, rapporter, pressklipp och tips.
Mål 7: Deltagit i extra och ordinarie årsmöten, samordnings- och distriktmöten.
Mål 8: Samarbete med den danska sektionen.

Det totala antalet kontakter har varit 232, varav inom AI 162 och utom AI 70 (advokater, ambassader, myndigheter, flyktingorganisationer).

Djibouti
En advokat och människorättsförsvarare har uppmärksammats i blixtaktioner och i svenska sektionens årsmötesuttalande.

Arne Bäckström

Indien
Över hela Indien, i landets 25 delstater med ca 950 miljoner människor varav ca 300 miljoner kring fattigdomsstrecket, förekommer alla typer av brott mot mänskliga rättigheter. Arbetet på Indien utgår från att söka tillämpa principerna om mänskliga rättigheters universalitet, odelbarhet och ömsesidiga beroende.

F n arbetar åtta grupper på Indien; en nionde är under rekrytering. Fyra av grupperna har under året börjat arbeta efter en ny princip, State Action Files. Detta innebär att grupperna arbetar med alla typer av kränkningar av mänskliga rättigheter (tortyr, dödsfall i häkte, övervåld, internering, "försvinnanden", straffrihet, dödsstraff) och uppmärksammar förhållandena för särskilt sårbara grupper (som i Indien är barn, kvinnor, dalits, tribals, människorättsförsvarare, religiösa minoriteter, flyktingar). Avsikten är också att söka knyta kontakter med NGOs i delstaten och att i eget land komma igång med ´outreach work´. Några grupper liksom samordnare har nått direkt kontakt med några NGOs. Ytterligare en grupp arbetar att stödja en organisation för "försvunna" i delstaten Jammu and Kashmir. Arbetet med State Action Files startade hösten 1999. För att förbereda detta ordnades i juni ett seminarium för deltagande grupper vid sekretariatet i Stockholm.

I oktober genomfördes vid Svenska sektionens sekretariat ett internationellt möte för Indien-samordnare med deltagare från nio länder och under ledning av Indien ansvariga vid IS. I samband med diskussion om gruppernas/samordnares arbete deltog två medlemmar från en Stockholms-baserad grupp. Mötet var värdefullt utifrån såväl sakliga frågor, möten med andra samordnare som trivsamt umgänge. Två kampanjer/aktioner som togs upp var tortyrkampanjen och kampanjen för människorättsförsvarare. Vad avser den senare pågår ett projekt inom Indien, där fyra workshops genomförts med deltagare från olika MR-organisationer och the India team från IS. Denna kampanj kommer att starta april/maj 2000. Svenska sektionen, grupper och samordnare kommer att delta i detta arbete.

Iran
Under året har undertecknad varit anställd på sekretariatet vilket i viss mån har förändrat arbetet (lättare kontakt fonden/flyktinghandläggare). Många exilorganisationer är också enklare att träffa när man finns i Stockholm. En arbetsgrupp började tidigt på året arbetet med ett aktionsfall om yttrandefrihet och juristgruppen tog i slutet av året på sig ett aktionsfall om möjlig bristfällig rättegång. Förutom kontakt med grupperna, fonden, flyktinghandläggare och uppgiftslämnare har jag under året skrivit ett nummer av Världspolitikens dagsfrågor inför parlamentsvalet i Iran. Jag har också skrivit en uppdatering till historieavsnittet om Iran till supplementband och CD-utgåva av Nationalencyclopedien samt en monografi över president Khatami i samma verk.

Magnus Killander

Kina
1999
1999 var ett märkesår i Kina. Folkrepubliken Kina firade 1 oktober 50 års maktinnehav för kommunistpartiet. Mindre ärofulla minnesdagar var 40 års dagen av upproret i Tibet och Dalai lamas flykt till Indien 9 mars och 10 års dagen av massakern på fredliga demonstranter i Peking den 4 juni 1989. I december kunde den kinesiska regimen fira ytterligare en triumf när den forna portugisiska kolonin Macau åter införlivades med Kina.

Samordningen
Kinasamordningen har samma medlemmar som vid förra årets utgång, dvs Peter Adler, Daniel Eriksson, Anna Gustafsson-Chen, Peter Nässén, Marina Svensson, och Per Wiktorsson.
Tre av medlemmarna bor i Stockholm, två i Skåne och en är sedan hösten utlokaliserade till London och IS. Samordningen har inga överhängande behov av nyrekrytering utan rekryterar när lämpliga personer dyker upp. Den övervägande delen av kontakterna inom samordningen sker via epost. Flera av samordningens medlemmar arbetar professionellt med frågor som rör Kina och har därför stora kontaktytor och kan uppträda i frågor som rör Kina i flera olika roller, vilket vi uppfattar som en tillgång.

Grupper/Aktivister
38 svenska Amnestygrupper arbetade på Kina vid årets slut.
Grupperna arbetade med 28 aktionsfall för enskilda eller grupper av fångar.
13 grupper arbetade med det regionala aktionsnätet på Kina, CHIRAN.
2 grupper arbetade med både aktionsfall och CHIRAN och en grupp arbetade med två aktionsfall.
Förutom dessa finns ett antal personer och grupper som erhåller information och aktioner från samordningen.
En nedåtgående trend i antalet aktionsfall på Kina bröts under hösten då IS för första gången på tre år producerade nya aktionsfall. Flertalet av aktionsfallen rör muslimska uighurer fängslade i Xinjiang provinsen i Kina. Det är första gången Amnesty tagit upp enskilda fall i Xinjiang provinsen.
Sektionen/Sekretariatet
Samordningen står i ständig kontakt med sekretariatet och handläggare och anställda där.
Under året arrangerades en central aktivitet inför 10 års dagen av massakern i Peking 4 juni 1989. Kulmen på arbetet blev manifestationer runt om i landet den 4 juni. I Stockholm genomfördes en manifestation på Sergels torg som samarrangerades med Svenska PEN klubben.
Samordningen deltog vid MR konferensen/årsmötet i Stockholm, vid sektionens samordnarseminarium i Stockholm och Peter Nässén från samordningen ingår i Demokratiutredningen.

IS/Internationella kontakter
Samordningen står i ständig kontakt med Kina teamet på det Internationella sekretariatet. Kontakterna sköts numer företrädesvis via email. En medlem av samordningen började under hösten arbeta på IS, dock inte på Kina teamet utan på data avdelningen.
Samordningen sammanträffade med Rory Mungoven, Asia Director när han besökte Sverige i januari. Samordningen är oroad över den byråkratisering och den personalpolitik som tycks råda på IS och som menligt skadar organisationens effektivitet och förtroende.

Regering och riksdag
Samordningen har regelbundet kontakt med företrädare för regering och riksdag
Som tidigare har kontakt mest förekommit med ansvariga Kina-handläggare på UD men även med enskilda riksdagsmän och EU parlamentariker. Inför demokratiminister Britta Leijons besök i Macau och Hongkong tillfrågades samordningen om lämpliga organisationer och personer att besöka.
Marina Svensson genomförde i sin privata kapacitet en utvärdering av Sveriges utbytes program om mänskliga rättigheter med Kina.
Anna Gustafsson Chen uteslöts ur en rekrytering av ny kulturattaché vid den svenska ambassaden i Peking, trots att hon sannolikt var den mest kvalificerade sökanden. Uteslutningen kom efter påtryckningar från Kina. Efter omfattande massmedia-uppmärksamhet gjordes rekryteringen om, men avslutades vid årsskiftet då man kom fram till att Sverige inte behövde någon kulturattaché i Peking!

Media
Samordningen har mottagit en lång rad förfrågningar från olika företrädare för massmedia under året. Vid ett par tillfällen har samordningen deltagit i radio eller TV program. Mest intresse tilldrog sig 10 års dagen av 4 juni massakern och kampanjen mot utövare av Falun gong i Kina .Vid förbjudandet av Falun gong i Kina fick samordningen medverka i TVs Aktuellts huvudsändning i en direktsänd intervju. På Nyårsafton deltog en av samordningens medlemmar i en debatt om Kinas framtid. Anna Gustafsson-Chen fick stor massmedial uppmärksamhet i samband med att hon, efter påtryckningar från Kina, uteslutits ur rekryteringen av ny svensk kulturattaché i Peking. Vid ett par tillfällen har samordningen varit tvungen att avböja medverkan i massmedia pga av tidsbrist eller tidpunkt. Sålunda tvingades samordningen avstå från att delta i ett program om Tibet som spelades in på dagtid.

Informationsspridning/IT
Som tidigare har samordningen skickat ut 6 nummer av sitt cirkulär till grupper och Kinaintresserade. Upplagan ligger på ca 120 exemplar.
I övrigt har samordningen försökt att mer styra informationsspridandet till email. Under året startade samordningen i mer organiserade form att skicka ut information till personer som anslöt sig till samordningens mailinglista. ca 40 personer har hittills anslutit sig till listan som startade i oktober. Samordningen har också under året med hjälp av sekretariatet skapat en databas där samordningen lagrar information om Kina. Denna databas är tillgänglig för alla som är uppkopplade mot sektionens server.

Många förfrågningar kommer från skolelever, studenter etc och samordningen försöker alltid att besvara dessa på bästa sätt.

Seminarium
25 september arrangerade samordningen ett Kinaseminarium i Stockholm en vecka innan Folkrepubliken Kina firade sin 50 års dag. Tanken var först att seminariet skulle vara i två dagar med första dagen öppen för alla och andra dagen enbart för Amnestymedlemmar. Tyvärr var intresset för den andra interna dagen så ringa att samordningen beslöt ställa in den.
Drygt 50 personer deltog i seminariet den 25 där bland talarna märkte Richard Oppenheimer, Tibet information Network Erkin Alptekin, företrädare för Öst Turkistanska exilorganisationer, Liu Binyan, framstående kinesisk journalist och dissident nu i exil i USA, Chen Maiping, företrädare för organisationen Human Rights in China. professor Torbjörn Lodén, tidigare kulturattachen vid svenska ambassaden Nils Olof Eriksson, Kinasamordningens Marina Svensson. Catherine Baber, researcher på Kina stationerad i Hongkong skulle ha kommit men blev olyckligtvis sjuk i sista stund. Deltog gjorde också Kinasamordnare från Norge, Finland och Polen, en riksdagsman och en EU parlamentariker, handläggare på SIDA m fl.
Ingen från sektionsstyrelsen, Fondstyrelsen eller sekretariatet deltog.

Besök på Kinas ambassad
Den 4 maj fick Per Wiktorsson från samordningen och Elisabeth Löfgren från sekretariatet besöka Kinas ambassad i Stockholm. Det var första gången efter 1989 som Amnesty tilläts besöka den kinesiska ambassaden och föra samtal med officiella kinesiska företrädare. Besöket ledde inte till några konkreta framsteg utan belyste snarare den skillnad som finns i synen på centrala frågor rörande mänskliga rättigheter.

Andra NGOs
Samordningen har goda och öppna kontakter med Tibet organisationer i och utanför Sverige. Vi har även fått viss kontakt med en organisation för personer från Östturkistan, dvs Xinjiang och andra organisationer som arbetar för mänskliga rättigheter i Kina. Under året har tillkommit ett stort antal kontakter med utövare av Falun gong efter den kinesiska regimens kampanj mot Falun gong i Kina.

Flyktingar
Som tidigare har samordningen haft ett antal förfrågningar angående kinesiska medborgare som söker politisk asyl i Sverige. Vid ett tillfälle agerade samordningen särskilt och sekretariatet gjorde en särskild framställan som ledde till att den asylsökande fick tillstånd att stanna i Sverige.

Ekonomi
Samordningen har liksom tidigare en god ekonomi. Med detta menas inte att vi har en massa pengar på banken, utan att vi har så mycket vi rimligen kan behöva. Vi har under året inte aktivt försökt samla in pengar från grupperna eftersom vi inte haft behov av detta.

Pakistan
I samband med kampanjen om hedersmord har jag tillsammans med Elisabeth Löfgren varit på UD (ett i tid mycket lämpligt besök eftersom kuppen just
ägt rum och UD med stort intresse lyssnade till våra synpunkter). Jag har också under hösten pratat om kvinnornas situation i Pakistan och om hedersmord för den nybildade kvinnogruppen i Göteborg, hos oss på ett seminarium på sekretariatet för den nybildade kvinnogruppen, på Blackebergs gymnasium i Stockholm, på ett seminarium för Kristdemokraternas tjejgrupp och på AI´s ungdomsgruppers seminarium i Uppsala. Intresset för denna fråga är mycket stort. Inga grupper har f.n. fall på Pakistan, men jag har varit och pratat Pakistan i en grupp i Uppsala som haft ett Pakistanfall och som gärna vill finnas till hands. Jag har också haft kontakt med en man från Ahmadiya, som länge bott i Uppsala (men tyvärr flyttat i dagarna) och som varit en bra informationskälla. Dessutom besvarat enstaka telefonförfrågningar från olika personer. Mats Börjesson svarar för dödsstraffsarbetet på Pakistan.

Ulla Birgegård

Singapore-Malaysia
Singapore
Den största händelsen under året är att CHIA THYE POH som fängslades för sitt arbete som parlamentariker för oppositionen år 1966 äntligen blev fri från alla restriktioner. Han har sullit under ISA (Internal Security Act) som tillåter fängslande under obegränsad tid utan åtal eller rättegång.
Chia var 25 år när han arresterades, sall i fängelse mer än 22 år och därefter tre och ett halvt år på ön Sentosa utanför Singapore. Sedan har han haft olika former av restriktioner och först nu, när han är 58 år är han en fullständigt fri man. Den bästa delen av mitt liv har tagits från mig, säger Chia.
Jag och många andra inom Amnesty, bl a i Kanada, har skrivit till honom under alla år och vi har ibland fått kort från honom - rätten att skriva har varit begränsad. Jag ringde och gratulerade honom till den slutliga friheten. Han har kallats sydostasiens Nelson Mandela.
Det första Chia gjorde som fri man var att börja en kampanj mot ISA.

Malaysia
Är 1998 har kännetecknats av massiva oroligheter till följd av arresteringen av Anwar Ibrahim, premiärminister Mahathirs närmaste man och finansminister. Han har anklagats för homosexualitet och korruption och han misshandlades svårt efter arresteringen. Amnesty anser hans fängslande helt politiskt motiverat, Ibrahim har förespråkat reformer, som premiärminister Mahathir inte velat acceptera, Ibrahim har även haft starkt folkligt stöd. Det har också lett till stora demonstrationer i Malaysia med protester mot arresteringen av Ibrahim och många av hans anhängare.

Ytterligare arresteringar har följt på detta, och många av dem har av Amnesty förklarats som "prisoner of conscience"!. Samtliga sitter under ISA (Internal Security Act) utan åtal eller rättegång. En mängd URGENT ACTIONS har sänts ut under årets sista månader, där Amnesty också har tagit upp misshandel av de fängslade.

Amnesty har förklarat Ibrahim liksom många av hans anhängare som ""prisoners of conscience"" och sänt en kanadensisk advokat som observatör till rättegången.

Rona Morän, Samordnare Malaysia-Singapore

Sri Lanka
Malmögrupperna inbjöd södra regionen till Sri Lanka seminarium. Samordningen stod för innehållet. Förutom flera goda föreläsare deltog även IS campaignern
för Sri Lanka, Liz Rowsell, som kunde berätta och visa bilder från utgrävningen av en massgrav i norra Sri Lanka. Samordningen hjälper till i flyktingärenden. Även ett i Tyskland, där till vår stora glädje advokaten lyckades få avvisningen uppskjuten. Fortsättning följer förmodligen i detta ärende.

Sydasien
Samordningsgruppen arbetar med sju länder och har samordnare för sex samt RAN: Afghanistan - Rolf Hertzman; Pakistan - Ulla Birgergård och Mats Börjesson; Bangladesh - samordnare saknas; Nepal - Margareta Halin; Bhutan - Petra Kjell; Indien - Hans Magnusson och Petra Kjell; Sri Lanka - Gerd Falk; RAN-samordnare - Gertrud Nordberg.

Syrien
Samordningsgruppen består av Kerstin Olsson och Katarina Bergehed.

Grupperna
Vid årets slut arbetade 16 grupper med aktionsfall på Syrien. Aktionsfallen omfattade totalt 22 individer.

Samordningsgruppen skickade under året 3 nyhetsbrev till grupperna.

Kampanjarbete
Under året har två Syrienaktioner genomförts, en section level action i januari-maj och en group level action i september-december. Totalt 30 grupper deltog i den första , section level action. IS-rapporten samt ett brev skickades till 4 svenska EU-parlamentariker. 25 grupper deltog i den andra Syrienaktionen under hösten. Samordningsgruppen översatte och distribuerade aktionsmaterialet.

Syriensamo ansvarar för Långtidsfallet på sektionens hemsida. Under året togs 5 fall upp på hemsidan.

Flyktingarbete
Samordningsgruppen har under året besvarat frågor och tillhandahållit information i enskilda asylärenden, både till sektionens flyktinghandläggare och juridiska ombud.

Kontakter med IS
Kontakten med teamet på IS är väl fungerande. En person i samordningsgruppen besökte teamet i samband med en resa till IS i november månad.

Katarina Bergehed

Södra Afrika-samordningen
Södra Afrika-samordningen bildades den 1 september 1999. Tidigare arbetade samordnarna enskilt med sina egna länder. Verksamheten var då endast inriktad på service till grupperna.

I dag består Södra Afrika-samordningen av fem samordnare. Vi har en arbetsuppdelning där en person ansvarar för ett eller flera länder plus har ett ansvarsområde att bevaka. Dessa ansvarsområden är dödstraffet, utomrättsliga avrättningar, homosexuellas rättigheter, yttrandefrihet, MAGRAN och SAN. Alla dessa områden finns i de aktionsfall som sektionen handhar. Tanken är att samordnarna överlappar varandra med sina kunskapsområden.

Det finns tio Södra Afrika fall i sektionen. Bland dessa arbetar sex grupper med temafall som rör hela Södra Afrika med fokus på dödstraffet och yttrandefrihet. Vi besökte en av grupperna som arbetar med dödstraffet då de hade svårt att komma igång med arbetet. En grupp jobbar med homosexuellas rättigheter i Zimbabwe, vilket också Amnestys specialgrupp för homosexuellas rättigheter gör. Inom samordningen finns även ett fall som rör ett politiskt mord i Angola.

I januari deltog Kattis Hellström i sektionens utbildning för nya samordnare. I oktober deltog även Karolina Henning-Pontén i denna utbildning.

Under hösten har vi genomfört en mindre aktion under Amnesty veckan. Vi valde att fokusera på IS kampanj som handlade om MSP/MEK i Afrika. Vi använde oss av IS material "The Terror Trade Times" och skickade ut vädjande-brev till Amnesty-grupper som arbetar med fall i Afrika, berörda NGOs i Sverige och svenska media.

I november anordnade Afrika grupperna "Södra Afrika-dagar" som samordningen deltog i.

I december mottog vi ett erbjudande från IS att bjuda in en Zimbabwisk människorättsförsvarare, Poilyana Mangwiro, till Svenska sektionen i april 2000. Under namnet Titsi Tripano är hon en av de MR-försvarare som lyfts upp i WANTED-kampanjen. Vi tackade ja och förbereder nu för hennes besök.

Kattis Hellström, Karolina Henning-Pontén, Anna Lennartsdotter, Lars Nilsson,
Carolina Strandberg

Tchad/Rwanda
Samordningen har under året bestått av undertecknad med ett halvt åtagande innebärande utskick var 14:e dag till sju Rwandagrupper och sex Tchad. Kopior av artiklar i svensk och utländsk press samt Amnestymaterial har distibuerats, även utdrag ur aktuella uppslagsverk om Afrika. Under januari månad ägnades tid åt att kontakta grupperna ang nödvändigheten av att skicka in rapport om deras Action file/work för 1997. För Tchadqrupperna ordnades i april ett möte där huvudinnehållet var genomgång av rapporteringsformulären och betona vikten av att IS får kännedom om gruppernas arbete. Landprofilerna för Tchad och Rwanda har under året uppdaterats. I mars deltog jag i sekretariatets konferens för samordnare.

Lars Gröndahl

____________________________________________________________________________________________

Skapat av : Tessi FickendeyIndex: ORG 51/006/2000Kategori: Organisation - Årsmöten - Inför
Ändrat: 2000-04-26År: 2000Status: Medlem