Distrikt 19

Ek. bidrag Amnestyfonden
2 500 kr
5 000 kr

Mål 1: Grupperna i distriktet arbetar självständigt i förhållande till varandra, men har allihopa haft samarbete med andra föreningar. Seminarier har hållits om MR i Sydamerika tillsammans med Latinamerikakommittén, och Rose-Marie Asker var en av huvudtalarna. Under en kulturhelg hölls seminarium om kosovoalbaner då journalisten Milaim Zeka gästade länet.
Flera grupper deltog i Indonesien- och kvinnokampanjerna och ett seminarium om Indonesien hölls där även Östtimor delvis togs upp.

Vid seminariedagarna har många icke-medlemmar deltagit.
Amnesty har också inlett samarbete med lärarhögskolan i Luleå och informerat flera gånger. Vid en nystartad kyrka samlades deltagare från olika humanitära organisationer, däribland AI för en studiecirkel, som lede till en temagudstjänst med organisationerna som aktörer.
En piteåskola skänkte för andra året i rad sina dagsverkespengar från elevarbeten till AI.
Kalixgruppens arbete med kvinnor i både kvinnokampanjen och kvinnor i andra organisationer som målgrupp har varit mycket effektivt för att sprida AIs budskap.
En ny aktivitet är att bjuda in människor från olika länder till varje AI-möte för att fortbilda gruppmedlemmar och ge ny entusiasm.
Piteå har skänkt OH-material och AI-böcker till kommunens högstadieskolor.
Ett tänkt återkommande samarbete har startat med en ny Europakurs på en folkhögskola.
Distriktet har i praktiken fyra grupper eftersom Bodengruppen inte kom igång under året. Luleågruppen fick resultat på långsiktigt arbete för att värva aktiva. Antalet ökade från cirka 7 gruppaktiva medlemmar till 25 personer.

Mål 2: Distriktet har kunnat tillsätta ett flyktingombud efter att ha varit utan i flera år.

Mål 3: Piteågruppen har gått ut med information till företagare med förhoppning att de ska stödja AI ekonomiskt.
Luleågruppen har samarbetat med andra föreningar som på sina arrangemang låtit AI närvara med försäljningsbord.
Flera grupper har fått delta med kampanjmaterial och försäljning vid mässor exempelvis vid kvinnomässor, idé- och handelsmässor. Dessa mässor har gett stora belopp på kort tid. Motivationen inför insamlingsarbetet varierar kraftigt från stad till stad. Alla grupper har diskuterat medlemsvärvning och deltog i Hoppets Helg. Brev till nya medlemmar har skickats ut under januari - 96.
Anneli Hanno

____________________________________________________________________________________________

Skapat av : Sven BodinIndex: ORG 50/003/1996Kategori: Organisation - Årsmöten - Inför
Ändrat: 98-01-05År: 1996Status: Medlem