____________________________________________________________________________________________

Nu är det dags att börja skriva verksamhetsberättelsen för 1995

Till: Distriktsombud
RAN- och landsamordnare
Specialgrupper
Från: Sekretariatet / Eva Hellström

VERKSAMHETSBERÄTTELSE 1995

Nu är det dags att börja skriva verksamhetsberättelsen för 1995. Årets verksamhetsberättelse kommer att ha samma utformning som verksamhetsberättelserna haft de senaste åren. Årsmötet 1996 ska besluta om en ny fyraårig plan som kommer att påverka utformningen av kommande verksamhetsberättelser.

Verksamhetsberättelsen består av två delar. Dels styrelsens berättelse som via Amnesty Press skickas ut till samtliga medlemmar i sektionen och som är en del av det formella beslutsunderlaget för årsmötet. Dels distriktens, samordningarnas och specialgruppernas verksamhetsberättelse som formellt sett är avsedd för styrelsen, men som dessutom distribueras till årsmötesdeltagare, grupper och distrikt.

De RAN-samordnare som ingår i en vanlig samordningsgrupp lämnar lämpligen sin verksamhetsberättelse tillsammans med den, medan de RAN-samordnare som inte är knutna till en vanlig samordning lämnar en separat verksamhetsberättelse.

Det är styrelsens önskan att distriktens, samordningarnas och specialgruppernas verksamhetsberättelser ska kopplas till vår gemensamma handlingsplan. Verksamhetsberättelserna ska bli ett instrument för att löpande kunna avläsa hur långt på vägen sektionen kommit mot uppsatta mål.

För att knyta verksamhetsberättelsen 1995 till handlingsplanen rekommenderas att arbetet börjar med en genomläsning av Handlingsplanen 1992-96. Skriv omkring en till två A4-sidor om ert arbete under året och ta med sådant som ni anser vara av särskilt intresse. Försök att fokusera på uppgifter kring frågorna nedan som följer handlingsplanens mål. Under målen är frågorna uppdelade efter handlingsplanens delrubriker.

Mål 1: Vi ska intensifiera arbetet för de mänskliga rättigheterna och fördjupa kunskapen om Amnestys åtagande.

Medlemsaktiviteter:
- stöd och service till grupperna

* Hur har kontakterna med grupperna fungerat och vad har de gällt?
      * Hur organiserar ni arbetet?

- bredare kunskaper, större möjligheter
- Amnesty i skolan
      * Har ni informerat eller själva organiserat utbildningar eller kurser av något slag? Var utbildningen avsedd för medlemmar eller för andra? Var det utbildning/ information om Amnesty eller om hela området mänskliga rättigheter? Vad blev resultatet?

- fler medlemmar, fler aktiva
- effektivare kampanjarbete
      * Har ni genomfört gemensamma aktioner inom distriktet eller delar av distriktet - det kan gälla insamling, medlemsvärvning, genomförandet av kampanjer etc - och vad blev resultatet?
      * Har samordningen/specialgruppen deltagit i planering och genomförande av kampanjer? Vilka samarbetade ni med? Hur upplevde ni samarbetet?

Utveckling:
- en viktigare roll för distrikten

Internationella rörelsen:
- strategiskt tänkande (SYSTEC)
- decentralisering och utbildning
      * Har ni åtagit er decentraliserade uppgifter - det kan gälla anordnandet av seminarier och utbildningar för hela sektionen, ansvar för uppläggning av kampanjer etc - och vad var erfarenheten av det?
      * Har samordningsgruppen åtagit sig decentraliserade uppgifter enligt ovan? Vad var erfarenheten av detta?

Beslutsprocessen:
- bättre kontakt mellan centrum och periferi
      * Har distriktet under året haft någon direktkontakt med styrelsen - vad gällde ärendet? Var frågan förankrad i grupperna? Hur upplevde ni kontakten?

Mål 2: Vi ska främja utvecklingen av den internationella rörelsen

Centrala aktiviteter:
- uppgifter flyttas från huvudkontoret
      * Har ni under året tagit över eller hjälpt det internationella sekretariatet med något ärende? Vad gällde det? Vad blev er erfarenhet?

Utveckling:
- internationella kontakter för fler
      * Har ni samarbetat och/eller gett stöd till grupper eller medlemmar i andra sektioner eller länder utan sektion? Hur togs initiativet? Fungerade samarbetet bra, har ni planer på fortsatta kontakter?
      * Har ni genom ekonomiskt bistånd främjat utvecklingen i andra sektioner?

Mål 3: Vi ska bredda den finansiella basen för verksamheten

- pengar att hämta
      * Vilken typ av insamlingsarbete har ni bedrivit under året, hur har motivationen varit?
      * Har distriktet någon insamlingsgrupp?
      * Har ni bedrivit aktiv medlemsvärvning i någon form?

Beträffande distrikten så kommer sekretariatet, liksom tidigare, att till verksamhetsberättelserna foga uppgifter om antal grupper och medlemmar, aktionsfall etc som grupperna arbetar med, samlat ekonomiskt stöd till sektionen och annat som går att utläsa av centrala register. Sådana uppgifter kan ni alltså utelämna och istället koncentrera er på de punkter som listats ovan.

Punkterna ovan syftar mest på distrikten. Samordnare och specialgrupper går till väga på samma sätt men med sina förtecken.

För att distributionen av verksamhetsberättelsen ska kunna ske samtidigt med annat årsmötesmaterial är det viktigt att den är sekretariatet (Eva Hellström) tillhanda
senast fredag 26 januari 1996.

Lycka till i arbetet. Kontakta undertecknad om ni har några frågor, telefon 08-729 02 00.

Vänliga hälsningar

Eva Hellström
styrelsesekreterare

Skapat av : Sven BodinIndex: ORG 49/001/1995Kategori: Organisation - Årsmöten - Inför