____________________________________________________________________________________________

Presentation av årsmötets gästtalare

Presentation av årsmötets gästtalare

Golden Misabiko kommer från Demokratiska Republiken Kongo. Han var ordförande för en avdelning av African Association for the Defence of Human Rights när han greps den 5 februari 2001. Han tillbringade mer än sju månader som samvetsfånge och utsattes under perioden efter gripandet för svår tortyr. Orsaken till att han fängslades var att han påstods ha varit inblandad i mordet på president Laurent-Désiré Kabila, men han åtalades aldrig formellt för något brott. Enligt Amnesty råder det inga tvivel om att det verkliga skälet till att han fängslades var hans arbete för mänskliga rättigheter. Sedan han gjort en intervju för en amerikansk radiostation om förhållandena i Demokratiska Republiken Kongo försökte myndigheterna åter fängsla honom i februari 2002. Han valde då att fly och lever numera i Örnsköldsvik. Amnesty arbetade för honom under tiden i fängelset och har utfärdat flera blixtaktioner för honom, den senaste den 27 februari 2002.

Sihem Bensedrine kommer från Tunisien och arbetar som journalist och människorättsförsvarare. Hon har under de senaste åren utsatts för ständiga trakasserier av myndigheterna i Tunisien p.g.a. sitt arbete för mänskliga rättigheter. De tidningar hon arbetat för har tvingats lägga ner sin verksamhet, hennes kollegor har utsatts för misshandel och hotelser och hennes kontor har utsatts för inbrott och skadegörelse. Den 26 juni 2001 arresterades hon på flygplatsen i Tunis sedan hon i en brittisk TV-intervju talat om bristen på yttrandefrihet i Tunisien. Hon anklagades för förtal och för att ha spritt falsk information i syfte att störa den allmänna ordningen, men frigavs efter sju veckor utan att rättegången avslutades. Under perioden hon satt fängslad tilldelade amnestysektionen i Storbritannien henne ett pris för journalister som arbetar under hot. Hon har sedan dess, trots alla trakasserier, fortsatt att verka för yttrandefrihet i Tunisien. Idag tvingas hon dock, på grund av den starka censuren i Tunisien, publicera merparten av sina texter i webbtidningar som administreras i utlandet.

Skapat av : Tessi FickendeyIndex: ORG 50/020/2003Kategori: Organisation - Årsmöten - Inför
Ändrat: 2003-05-07År: 2003Status: Medlem