____________________________________________________________________________________________

Svenska sektionens svar på permanenta Mandatkommitténs skrivelse:

Svenska sektionens svar på permanenta Mandatkommitténs skrivelse:

Den svenska sektionen framhåller de grundläggande principerna;

• internationell solidaritet
  • allmängiltighet
  • fokus på individer
  • global täckning
  • icke-våld
  • oberoende
  • odelbarhet
  • opartiskhet
  • aktivism

Sektionen föreslår att Amnestys mandat ska begränsas till opposition mot grova kränkningar av medborgerliga och politiska rättigheter. Främjande arbete för ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter bör ges mindre tyngd än för närvarande. Med en sådan förändring skulle det huvudsakliga kriteriet för det internationella rådsmötets (ICM) prioriteringar vara hur grova övergreppen är. Sektionens uppfattning är att Amnestys namn skulle förlora i värde om det vid varje rådsmöte fattas beslut som aldrig införs på grund av resursbrist.

Den svenska sektionen oroar sig över att Amnesty fäster för stor vikt vid företagskontakter. Vi anser att regeringar ska hållas ansvariga. Amnesty ska inte bedöma ekonomiska system, och inte heller får vi ge intryck av att vi godkänner företagspraxis.

Vid väpnade konflikter bör Amnesty motsätta sig samma övergrepp som i fredstid, oavsett om de begås av regeringar eller väpnade oppositionsgrupper. Dessutom bör Amnesty avstå från att göra militärstrategiska bedömningar rörande urskillningslösa attacker eller vapen. Amnesty får aldrig begära väpnad intervention.

Hela rörelsen bör vara involverad i beslutsprocesser som rör åtagandet. Beslut bör fattas av det internationella rådsmötet (ICM).

Ovanstående är en sammanfattning av svenska sektionens svar till den permanenta Mandatkommittén. Den fullständiga versionen går att beställa från sekretariatet. Svaret har arbetats fram inom styrelsens A-utskott och modifierats av styrelsen innan det delgavs Mandatkommittén.

1999 03 24

Skapat av : Anette HolmquistIndex: ORG 50/005/1999Kategori: Organisation - Årsmöten - Inför
Ändrat: 99-03-25År: 1999Status: Medlem