____________________________________________________________________________________________

Följebrev - årsmöteshandlingarna

Till årsmötesdeltagare,
arbetsgrupper,
samordnings- och specialgrupper,
distriktsombud

Årsmöte i Växjö 1998

Nu är det snart dags för årsmöte igen! I år kommer vi samlas i Växjö där förberedelserna inför mötet nu är i full gång. Under årsmötet får vi tillfälle att möta inbjudna gäster och delta i seminarier och intressanta diskussioner. Dessutom planeras förstås en manifestation samt underhållning på kvällarna.

Motioner och förslag: Årsmötet har att behandla omkring 30 motioner och förslag. Ett bra sätt att förbereda sig för diskussionerna på årsmötet är att ni inom er grupp diskuterar frågorna som motionerna tar upp.

Verksamheten under det gångna året: I Amnesty Press nr 2/98 finns verksamhetsberättelsen för 1997. Det är ett viktigt dokument som ger alla en möjlighet att följa upp verksamheten under 1997. Den tryckta verksamhetsberättelsen omfattar sektionsstyrelsens och fondstyrelsens verksamheter. Verksamhetsberättelserna för distrikt, samordnings- och specialgrupper finns att rekvirera från sekretariatet. Även en mer utförlig version av styrelsens verksamhetsberättelse kan rekvireras från sekretariatet. Berättelserna finns också att tillgå på själva årsmötet.

Arbetsordning och årsmöteshandbok: Ett årsmöte kan ibland kännas tungt om man fastnar i ordningsfrågor och formalia. Årsmötesförhandlingarna går mycket smidigare om samtliga deltagare är väl insatta i arbetsordningen. Årsmöteshandboken beskriver på ett enkelt sätt hur ett årsmöte brukar gå till.

Seminarier och möten: Möten för distriktsombud, flyktingombud och samordnare är planerade att äga rum på fredagen innan årsmötet. Då är också ett nybörjarmöte planerat mellan klockan 14.00-15.00. På nybörjarmötet går vi i stora drag igenom hur ett årsmöte går till och svarar på frågor som man kan tänkas ha första gången man deltar. Detta möte är främst avsett för deltagare som inte varit medlemmar så länge och som inte tidigare deltagit i något årsmöte. Andra medlemmar som kanske inte heller deltagit i sektionens årsmöte tidigare eller sådana som bara behöver lite repetition är också välkomna att var med.

Flera möten och intressanta seminarier kommer arrangeras på fredags- och lördagskvällarna. Seminarierna kommer bland annat att handla om:

* MR-året 1998
* Radiohjälpen
* Lobbyarbete
* Diskussion kring beslut från ICM.
* Vart vill vi gå?" - en debatt om vilken riktning Amnesty skall ta.

Dessutom planerar vi att under årsmötets gång ha en datorstuga öppen för alla som är intresserade av vad den nya informationsteknologin har att erbjuda oss i vårt arbete i Amnesty.

Gäster: Inbjudna gäster är Mirjana Galo från Kroatien, Ahmed Mohamed Halla från Somalia numera bosatt i Sverige, Cejko och Rashida Khataran från Bosnien som även de numera bor i Sverige och Colm Ó Cuanacháin, ledamot i den internationella styrelsen.

Mer detaljer om seminarier och gäster samt granskningskommitténs rapport kommer i ett senare utskick.

Logi och praktikaliteter: Ni som anmält er till årsmötet får information om inkvartering direkt från arrangörerna i Växjö i mitten av april. Årsmötesförhandlingarna kommer att hållas i Växjö Folkets Park. Om ni undrar något kan ni kontakta Jan Nygren (0478-410 82) eller Ingvar Runhager, logiansvarig (0470-198 85) Ni kan också kontakta Annika Sabel på sekretariatet (08-7290227).

Varmt välkomna till årsmötet!

Vänliga hälsningar

Ann-Marie Orler
Generalsekreterare

Följande dokument bifogas detta brev:
Förslag till arbetsordning, årsmöteshandbok, svenska sektionens stadgar.
Förslag till dagordning, motioner och förslag, valberedningens förslag och nomineringar.

Följande dokument kan rekvireras kostnadsfritt från sekretariatet:
Protokoll från årsmötet i Uppsala 1997.
Handlingsplan 1996-2000.
Verksamhetsberättelser för distrikt, samordningar och specialgrupper.
(Dessa dokument kommer även att finnas tillgängliga under årsmötet).

Skapat av : Annika SabelIndex: ORG 50/003/1998Kategori: Organisation - Årsmöten - Inför
Ändrat: 98-03-24År: 1998Status: Medlem