____________________________________________________________________________________________

Protokoll från årsmötet i Västerås 19-20 april 2008

protokoll_arsmote2008_underskrivet.pdf

Protokoll
Svenska sektionen av Amnesty Internationals årsmöte i Västerås 19-20 april 2008.

Närvarande: 233 medlemmar deltog i årsmötet som dessutom gästades av Widney Brown (IS), Gustav Haver (AI Norge), Heikki Kerkkänen (AI Finland), John Olsen (AI Danmark), Christine Pamp (IEC) och Claude Penotet (AI Frankrike).

1. Välkomna till Västerås

Tone Alin från distrikt Mälardalen inleder genom att introducera Mats Svegfors, landshövding i Västerås. Mats Svegfors håller ett välkomstanförande.

2. Mötet öppnas av sektionens ordförande

Anna Nilsdotter, sektionens t f ordförande, hälsar deltagarna och de utländska gästerna välkomna och förklarar årsmötet 2008 öppnat.

3. Panelsamtal om ESK-rättigheter

Parul Sharma, projektledare vid Amnesty Business Group inleder panelsamtalet med ett anförande och hälsar därefter de tre inbjudna gästerna välkomna; Sasja Beslik, chef för etikanalysen på Banco Fonder, Katarina Lindahl, f d generalsekreterare för RFSU, och Hans Ingvar Roth, docent i etik och universitetslektor vid Lärarhögskolan i Stockholm. Samtalet leds av Parul Sharma. Efteråt ges årsmötesdeltagarna tillfälle att ställa frågor.

4. Upprättande av röstlängd

Beslut

att anta den nya röstlängden med följande tillägg; med rösträtt: nummer 190 Jenny Wright, 191 Maja Nygren, 192 Helena Moradi, samt utan rösträtt nummer 947 Anette Sasvari, och 948 David Langlet.

5. Val av mötesordförande

Beslut

att välja Gabi Björsson och Stefan Johansson till ordförande för årsmötet.

6. Val av sekreterare

Beslut

att välja Yvonne Busk, Fredrik Mattsson och Monika Ottoson till sekreterare för årsmötet.

7. Val av justerare

Beslut

att välja Tone Alin och Graziella Belloni till justerare.

8. Val av rösträknare

Beslut

att välja Staffan Fransson, Abeba Ghebru, Anders Helm, Sofie Holmström, Ann-Charlotte Lindholm, samt Alf Petterson till rösträknare.

9. Fastställande av dagordning

Beslut

att fastställa den föreslagna dagordningen.

10. Fråga om mötet utlysts stadgeenligt

Beslut

att årsmötet utlysts i enlighet med stadgarna.

11. Fråga om mötet ska vara offentligt

Beslut

att förhandlingarna i plenum skall vara offentliga, samt

att diskussionerna i beredningsgrupperna skall vara slutna.

12. Genomgång av arbetsordning

att godkänna arbetsordningen.

13. Meddelande om tidpunkt för nomineringsstopp

Gabi Björsson meddelar att nomineringsstoppet för nya kandidater utöver valberedningens förslag är kl. 12.00 söndagen den 20 april 2008.

14. Styrelsens rapport och bokslut för 2007

Anna Nilsdotter, sektionens t f ordförande, redogör för styrelsens verksamhetsberättelse för 2007. Årsmötet ges tillfälle att ställa frågor.

Jörgen Qwist, sektionens kassör, redogör för sektionens bokslut för 2007. Därefter presenteras styrelsens ledamöter.

Årsmötet ges tillfälle att ställa frågor.

15. Generalsekreterarens rapport

Lise Bergh, sektionens generalsekreterare, rapporterar om arbetet på sekretariatet under 2007 och presenterar därefter sekretariatets personal och praktikanter. Årsmötet ges tillfälle att ställa frågor.

16. Ungdomsrådets rapport

Anna Olsson redogör för ungdomsrådets arbete för 2007 och informerar om kommande aktiviteter under 2008. Årsmötet ges tillfälle att ställa frågor.

17. Amnestyfondens rapport och bokslut för 2007

Amelie Bendz, Amnestyfondens ordförande, rapporterar om fondstyrelsens arbete under 2007. Årsmötesdeltagarna ges tillfälle att ställa frågor.

18. Upprättande av ny röstlängd

Stefan Johansson tar upp frågan om upprättande av en ny röstlängd.

Beslut

att anta den nya röstlängden som innehåller tilläggen; nummer 193 Anette Sasvari, samt nummer 194 David Langlet.

Personerna har utifrån att de nu har erlagt årsmötesavgift tilldelats nya årsmötesnummer vilket ger dem rösträtt.

19. Granskningskommitténs rapport

Jan Nygren, sammankallande i Granskningskommittén, presenterar kommitténs medlemmar och kommitténs rapport avseende sektionens styrelse och svenska Amnestyfonden. Årsmötet ges tillfälle att ställa frågor.

20. Revisorernas berättelse avseende den svenska sektionen och svenska Amnestyfonden.

Jan Nyström, revisor, avger revisionsberättelsen avseende den svenska sektionen och Amnestyfonden.

21. Fråga om ansvarsfrihet för sektionens styrelse

att bevilja ledamöterna i sektionens styrelse ansvarsfrihet för året 2007,

att lägga sektionens verksamhetsberättelse och bokslut samt revisionsberättelsen och Granskningskommitténs rapport avseende sektionen med godkännande till handlingarna.

22. Fråga om ansvarsfrihet för svenska Amnestyfondens styrelse

Beslut

att bevilja ledamöterna i Amnestyfondens styrelse ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2007, samt

att lägga fondens verksamhetsberättelse och bokslut samt revisionsberättelsen och Granskningskommitténs rapport beträffande fondstyrelsen med godkännande till handlingarna.

23. Beslut om sent inkomna motioner

Stefan Johansson informerar om en sent inkommen motion, "Motion gällande språket", inlämnad den 17 februari 2008 av Jonas Peterson, Amnestymedlem. Senaste inlämningsdag för motioner var den 14 februari 2008. Årsmötesdeltagarna informeras om att den sena motionen enligt stadgarna kan behandlas, dock krävs det minst 2/3 dels majoritet för att detta ska ske.

Beslut

att motionen ska behandlas.

24. Beslut om sent inkomna motioner

En årsmötesdeltagare inkommer med en sent inkommen motion, muntlig framställan i plenum den 19 april 2008, avseende motioners längd, och informerar om att det sammanlagt är sju medlemmar som står bakom den. Årsmötesdeltagarna informeras om att den sena motionen enligt stadgarna kan behandlas, dock krävs det minst 2/3 dels majoritet för att detta ska ske.

25. Styrelsens förslag till beredningsgrupper

Stefan Johansson redogör för styrelsens förslag om att motioner och förslag indelas i tre beredningsgrupper, med det tillägget att styrelsen föreslår att den sena motionen, "Motion gällande språket", förläggs till beredningsgrupp 2.

Beslut

att anta styrelsens förslaget om indelning i tre beredningsgrupper,

26. Val av funktionärer till beredningsgrupperna - ordförande och rapportörer

Beslut

att välja Linda Billfalk till ordförande och Anna Dahlbäck till rapportör i beredningsgrupp 1,

att välja Robert Tolonen till ordförande och Maria Sjödin till rapportör i beredningsgrupp 2, samt

att välja Henrik Zetterquist till ordförande och Ida Lönneborg till rapportör i beredningsgrupp 3.

27. Presentation av nominerade till val

Maria Lindgren, sammankallande i valberedningen, presenterar valberedningens förslag till ordförande i sektionsstyrelsen, sektionsstyrelse, styrelse för Amnestyfonden, granskningskommittén, samt revisorer. Maria Lindgren presenterar därefter en nominering utöver valberedningens förslag, ytterligare en kandidat till ordförandeposten i sektionsstyrelsen. Deltagarna ges tillfälle att ställa frågor till valberedningen.

Stefan Johansson informerar därefter om att det fortfarande finns möjlighet att inkomma med ytterligare nomineringar.

28. Anförande

Christine Pamp, ledamot i Amnestys internationella styrelse (IEC) och före detta ordförande i den svenska sektionen håller ett anförande om "One Amnesty".

29. Ändring av dagordning

Stefan Johansson informerar om att punkten "Amnestykafé (Tema: 'Ett Amnesty')" utgår på grund av tidsskäl.

30. Genomförande av beredningsgrupper

Stefan Johansson informerar om i vilka rum de tre olika beredningsgrupperna kommer att genomföras, varefter beredningsgruppernas arbete inleds.

31. Genomförande av seminarier

Följande fem parallella seminarier genomförs; "Human Dignity", "Amnesty, EU och mänskliga rättigheter", "Vadå mångfald!?", "Var med och forma framtidens Amnesty", samt "Sommarkampanj 2008".

32. Om prioriteringar i arbetet mot dödsstraffet - motion

33. Om handlingsplanens prioriteringar - motion

Beslut

att alla samordnare får instruktioner om hur de kan söka, kontrollera och bearbeta den mängd av informationer som finns på olika webbsidor,

att styrelse och sekretariat vid kontakter med andra sektioner diskuterar hur vi bättre kan utnyttja den avsevärda kompetens som finns spridd bland aktivister i sektionerna,

att vi alla gemensamt verkar för att utveckla de nätverk som kan komplettera ett ständigt underdimensionerat IS.

34. Införande av alkoholpolicy - motion

Beslut

att uppdra åt styrelsen att utarbeta ett förslag till policy för reglering av alkoholförtäring inom svenska Amnesty,

att förslaget/policyn ska läggas fram vid årsmötet 2009.

35. Animaliska produkter och MR-kränkningar - motion

36. Kvinnors mänskliga rättigheter, en skyldighet - motion

Beslut

att ge styrelsen i uppdrag att verka för en jämställd representation av kränkningar av män respektive kvinnor i Amnestys arbetsmaterial på en internationell nivå.

37. Diskrimineringsombud - förslag från styrelsen

Beslut

att styrelsen uppdras att med start 2008 utse två diskrimineringsombud för en tid av ett år enligt nedanstående riktlinjer;

"Riktlinjer för diskrimineringsombud
Syftet med diskrimineringsombud inom svenska Amnesty är att främja ett arbetsklimat inom organisationen som är fritt från diskriminering och kränkningar. Syftet är också att visa att Amnesty tar upplevelser av kränkningar på allvar och inte tolererar diskriminering och kränkningar inom organisationen.

Diskrimineringsombuden
1. ska delta vid sektionens aktivistseminarium och årsmöte
2. kan i mån av tid delta i andra medlemsmöten i sektionen om de blir inbjudna
3. har som uppgift att bidra till ett inkluderande mötesklimat och att klargöra att diskriminering och kränkande behandling inte tolereras inom Amnesty
4. ska bidra till konfliktlösning i enskilda fall och i särskilt svåra fall lyfta frågan till sektionens styrelse
5. ska kunna svara på frågor från olika delar av rörelsen kring diskrimineringsfrågor och konfliktlösning och bidra som rådgivare vid behov
6. ska under det första året dokumentera sitt arbete och rapportera till styrelsen om sina erfarenheter av diskriminering och kränkningar inom rörelsen

En utvärdering bör göras som visar både på hur ombuden kunnat genomföra sitt uppdrag, vilken nytta de kunnat göra för rörelsen och vilket behov de uppfyllt. Utifrån utvärderingen kan styrelsen föreslå åtgärder som ytterligare kan bidra till den inkluderande och demokratiska organisation vi vill ha.

Tillsättning av diskrimineringsombud
Vi föreslår att två diskrimineringsombud utses av styrelsen på en period av ett år. Kandidaterna ska ha kunskap om och erfarenhet av frågor kring antidiskriminering och konfliktlösning och tillsättningen ska sträva efter en jämn könsfördelning och etnisk mångfald."

att styrelsen uppdras att göra denna funktion väl känd bland medlemmarna.

38. Stadgeändring: § 1 Vision och åtagande - förslag från styrelsen

Nedan följer styrelsens förslag på förändring av svenska sektionens stadgar, § 1 Vision och åtagande. Tillägg anges i kursiv stil. Borttagen text är genomstruken.

"1. VISION OCH ÅTAGANDE
Amnesty Internationals vision är en värld där varje människa åtnjuter alla de mänskliga rättigheter som ingår i FNs allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna och andra internationella normer för mänskliga rättigheter. I sin strävan att uppnå denna vision åtager sig Amnesty International att utreda och agera för att förhindra och göra slut på allvarliga kränkningar av dessa rättigheter.

I sin strävan att uppnå denna vision åtager sig Amnesty International att, inom ramen för sitt arbete att främja alla mänskliga rättigheter, utreda och agera med tyngdpunkt på att förhindra och göra slut på allvarliga kränkningar av rätten
- till fysisk och psykisk integritet
- till åsikts- och yttrandefrihet
- att inte bli diskriminerad."

Beslut

att anta ovanstående förändring av den svenska sektionens stadgar avseende paragraf 1 Vision och åtagande.

39. Riktlinjer för valberedningen - förslag från styrelsen

Beslut

att ge styrelsen i uppdrag att i samråd med valberedningen tillsätta en arbetsgrupp som vid nästa årsmöte ska presentera förslag till nya riktlinjer för valberedningens arbete.

40. Om värvning av pensionärer - motion

Motionären drog tillbaka motionen.

41. Om ett barnvänligt Amnesty - motion

Motionären drog tillbaka motionen.

42. Om utveckling av de frivilligas insatser - motion

Beslut

att styrelsen uppdras att verka för utvecklingen av en struktur där vi i högre grad tar tillvara och utvecklar möjligheterna till frivilliga insatser från medlemskåren, inklusive vid planeringen av kampanjer.

43. Motion gällande information - motion

Beslut

att styrelsen uppdras att se över samt vidta åtgärder så att all elektronisk information blir lätt tillgänglig för alla medlemmar, även personer med funktionshinder.

att styrelsen uppdras att se över möjligheterna att göra AmnestyPress tillgänglig för funktionshindrade.

44. Motion gällande språket - sent inkommen motion

Beslut

att uppdra åt styrelsen att upprätta en svensk språkstrategi.

45. Motioner till årsmötet - motion

46. Förtryckta medlemskort - motion

47. Kampanjer, kampanjmaterial och datummärkning - motion

Beslut

att styrelsen uppdras att förbättra kommunikationen mellan sekretariatet och aktiva medlemmar beträffande kampanjer och aktioner, inklusive information om när material blir inaktuellt.

att styrelsen uppdras att ta fram allmänt och långsiktigt material som kan användas vid utställningar och liknande.

48. Kvinnorättsgruppernas webbsidor - motion

49. Riktlinjer för ungdomsrådet - motion

Beslut

att styrelsen ska ta hänsyn till följande riktlinjer vid tillsättningen av ungdomsrådet i juni 2008;

"Egenskaper som skall prioriteras av den eller de som utser Ungdomsrådet:

Som grupp bör ungdomsrådet:
- ha erfarenhet av att arbeta med andra ungdomar i organisationen
- ha erfarenhet eller kunskap om ungdomsaktivism och organisationen i övrigt, och en vilja att lära sig mer
- spegla den mångfald som finns bland ungdomar inom organisationen sett till kön, ålder, bakgrund, erfarenhet och geografisk spridning
- ha förmågan att skapa en arbetsplanering med tidsramar, och nå resultat
- klara av att aktivt ge stöd till ungdomar som vill påverka organisationens arbete

Individuella medlemmar bör:
- ha förmågan att arbeta på ett sätt som värderar mångfald
- ha tid och energi att engagera sig mellan möten för att föra ungdomsrådets arbete framåt"

att utredningsgruppen för en svensk ungdomsstrategi uppdras att i samarbete med ungdomsrådet utforma riktlinjer för ungdomsrådets syfte, fortsatta arbete och tillsättning.

50. Sena förslag - förslag från styrelsen

Beslut

att godkänna stadgeändring av paragraf 7.3 enligt nedanstående (gammal text överstruken, ny text kursiverad):

"7.3 Motioner till årsmötet skall vara styrelsen tillhanda senast tio veckor före årsmötet.
Årsmötet är inte skyldigt att behandla senare inkomna motioner, men kan under förutsättning av minst 2/3 majoritet ta upp även senare inkomna motioner till behandling.Årsmötet är inte heller skyldigt att behandla förslag från styrelsen som har beslutats efter att årsmöteshandlingarna har gjorts tillgängliga enligt 7.4. Årsmötet kan dock under förutsättning av minst 2/3 majoritet ta upp sent inkomna motioner eller tillgängliggjorda förslag till behandling.Styrelsen skall lämna yttranden över inkomna motioner."

51. Amnestys framtida ekonomi och organisation - förslag från styrelsen

Robert Tolonen redogör för beredningsgruppens förslag.

Tony Öhrling föreslår ett tillägg genom att införa en tredje att-sats till beredningsgruppens förslags, där det ska anges vilka grupper som ska ingå i den referensgrupp som nämns.

Gabi Björsson ställer de två förslagen mot varandra; dvs beredningsgruppens förslag, mot beredningsgruppens förslag inklusive Tony Öhrlings förslag på tillägg. Omröstning sker, beredningsgruppens förslag antas med en klar majoritet.

Beslut

att uppdra åt styrelsen att arbeta vidare med frågorna om redovisningsregler, Ett Amnesty och organisationsöversyn för att förverkliga visionen om en transparent, flexibel, attraktiv och effektiv organisation, och återkomma till årsmötet 2009 med konkreta förslag,

att det arbetet ska bedrivas genom bred konsultation med aktivister på olika nivåer i organisationen,

att konsultationen skall ske bland annat genom tillsättandet av en referensgrupp, bestående av minst fyra representanter för grupper/enheter med olika ekonomiska förutsättningar.

Tony Öhrling reserverar sig mot beslutet.

52. Skall grupperna vara bidragsgivare eller bidragstagare? - motion

Motionären drog tillbaka motionen till förmån för styrelsens förslag "Amnestys framtida ekonomi organisation" (inklusive ändringar), se punkt 51 i detta protokoll.

53. Motion om redovisning – motion

54. Gemensam redovisning – motion

55. Distriktsnivåns ansvar, befogenheter och resurser - motion

Beslut

att svenska sektionen gör en översyn av fördelning av ansvar, befogenheter och resurser med speciell inriktning på distriktens roll inom organisationen.

56. Kommunala föreningsbidrag till amnestygrupper - motion

57. Avskaffande av gruppavgifter till sektionen - förslag från styrelsen

Ett förslag framförs om att frågan ska bordläggas. Omröstning sker.

Beslut

att avslå förslaget om bordläggning,

att från och med 2009 avskaffa gruppavgiften och avgiften för ungdomsgrupper till sektionen.

att stadgarna 5.2 ändras till enligt nedanstående (ursprunglig text överstruken, ny text kursiverad):

5.2 Vid registrering skall varje ny arbetsgrupp erlägga en av årsmötet beslutad avgift till sektionen. Till sektionen ansluten arbetsgrupp skall erlägga av årsmötet beslutad avgift. Arbetsgrupp skall även erlägga av distriktet beslutad distriktsavgift samt fortlöpande lämna rapport om sin verksamhet. Till sektionen finns anslutna arbetsgrupper. Varje arbetsgrupp skall erlägga av distriktet beslutad distriktsavgift samt fortlöpande lämna rapport om sin verksamhet. Medlem i arbetsgrupp skall vara medlem av svenska sektionen av Amnesty International. Om arbetsgrupp ej fullgör sina åligganden gentemot sektionen eller om dess verksamhet är oförenlig med Amnesty Internationals åtagande, har styrelsen rätt att upplösa gruppen. Styrelsens beslut om upplösning skall fattas med 2/3 majoritet. Arbetsgrupp som upplösts av styrelsen har rätt att överklaga beslutet inför nästkommande årsmöte.

Beslutet antas med 2/3 majoritet.

att som en följd av detta återkalla de delar av beslut 39 på årsmötet 2007 som handlar om gruppavgiften och avgiften för ungdomsgrupper år 2009.

58. Motion om arbetsgruppernas avgift till sektionen - motion

Motionären drog tillbaka motionen till förmån för styrelsens förslag "Avskaffande av gruppavgifter till sektionen", se punkt 57 i detta protokoll.

59. Gruppavgifter - motion

60. Prisutdelning

Lise Bergh överlämnar pris till vinnarna i tre olika kategorier för aktiviteter utförda under Aktivitetsdagen den 1 december 2007. Temat för dagen var "Keep them safe".

Insamlingspris: Sandviken
Kreativitetspris: Stockholm (aktivitet: Skyddsnätet)
Aktivitetspris: Umeå/Göteborg

61. 2:a presentation av nominerade till val

Maria Lindgren presenterar valberedningens förslag till ny ordförande i sektionsstyrelsen, Lisa Moraeus.

Öjar Janhager presenterar nomineringen av Anna Nilsdotter till ny ordförande i sektionsstyrelsen, som han själv tillsammans med åtta andra medlemmar står bakom.

Lisa Moraeus och Anna Nilsdotter presenterar sig för årsmötesdeltagarna. Anna Nilsdotter klargör att hon inte kommer att fortsätta i sektionsstyrelsen i det fall hon inte väljs som ordförande. Lisa Moraeus meddelar att hon kommer att fortsätta som styrelseledamot i sektionsstyrelsen även om hon inte blir vald till ordförande. Deltagarna ges tillfälle att ställla frågor.

62. Anförande

Widney Brown, Senior Director inom International Law, Policy and Campaignspå det internationella sekretariatet (IS) håller ett anförande om Amnestys globala kampanj "Human Dignity".

63. 2:a presentation av nominerade till val, forts.

Maria Lindgren och Tina Lundh presenterar övriga, av valberedningen nominerade till sektionsstyrelsen, Amnestyfondens styrelse, Granskningskommittén, samt två revisorer. Deltagarna ges tillfälle att ställa frågor.

Därefter läser Gabi Björsson upp distriktsombudens förslag på ny valberedning. Maria Eklund, distriktsombud för Södra Norrland, redogör för distriktsombudens arbete.

64. Val av sektionsordförande

Valet av sektionsordförande sker genom sluten omröstning.

Beslut

att välja Anna Nilsdotter till sektionens ordförande 2008-2010.

65. Val av styrelse för sektionen

Val av sektionsstyrelsens ordinarie ledamöter och suppleanter görs genom sluten omröstning.

Beslut

att välja Ida Burlin, Maria Landenius och Ernesto Katzenstein till ordinarie ledamöter av sektionsstyrelsen för perioden 2008-2010,

att välja Felicitas Bergström och Sofia Halth till ordinarie ledamöter av sektionsstyrelsen för perioden 2008-2009 (fyllnadsval), samt

att välja Anton Lidström till 1:a suppleant och Mahyad Hazzanzadeh-Tavakoli till 2:a suppleant i sektionsstyrelsen för perioden 2008-2009.

Sekretariatet meddelar att man till personalrepresentanter har utsett Andrea Bodekull som ordinarie och Madelaine Seidlitz som suppleant i sektionsstyrelsen för perioden 2008-2009.

66. Val av styrelse för Amnestyfonden

Val av ordinarie ledamöter och suppleanter till Amnestyfondens styrelse görs med acklamation.

Beslut

att välja Amelie Bendz, Maria Bexelius och Katarina Hammarberg till ordinarie ledamöter i Amnestyfondens styrelse för perioden 2008-2010, samt

att välja Solveig Hauser till ordinarie ledamot i Amnestyfondens styrelse för perioden 2008-2009 (fyllnadsval), samt

att välja Anna Massarsch och Eva Rimsten till suppleanter i Amnestyfondens styrelse för perioden 2008-2009.

Sekretariatet meddelar att man till personalrepresentanter har utsett Poa Westrup som ordinarie ledamot och Nadia Yousri som suppleant i Amnestyfondens styrelsen för perioden 2008-2009.

67. Val av granskningskommitté

Val av ledamöter till Granskningskommittén görs med acklamation.

Beslut

att välja Jan Nygren, Maria Eklund och Åsa Fahlbeck till ordinarie ledamöter i Granskningskommittén för perioden 2008-2009, samt

att välja Öjar Janhager till suppleant i Granskningskommittén för perioden 2008-2009.

68. Val av auktoriserad revisorer för sektionen och Amnestyfonden

Val av auktoriserade revisorer för sektionen och Amnestyfonden görs med acklamation.

Beslut

att välja Jan Nyström till ordinarie revisor och Anna Sommar till suppleant, båda från BDO Feinstein Revision AB, för sektionen och Amnestyfonden för perioden 2008-2009.

69. Val av valberedning

Val av valberedning görs med acklamation.

Beslut

att välja Maria Lindgren, Tina Lundh och Stig Johnell till ordinarie ledamöter i valberedningen för perioden 2008-2009, samt

att välja Henrik Zetterquist, Johanna Edqvist och Robert Tolonen till suppleanter i valberedningen för perioden 2006-2007.

70. Tid och plats för årsmötet 2009

Årsmötet 2009 kommer att äga rum i Lund den 25-26 april.

71. Övriga frågor

Avtackning sker av avgående ledamöter i sektionsstyrelsen, Amnestyfondens styrelse, valberedningen, granskningskommittén och ungdomsrådet. Därefter tackas årsmötespresidiet och övriga funktionärer av.

72. Mötet avslutas av sektionens ordförande

Anna Nilsdotter förklarar årsmötet 2008 i Västerås avslutat.

Gabi Björsson Stefan Johansson
Ordförande Ordförande

Monika Ottoson Fredrik Mattsson
Sekreterare Sekreterare