Distrikt 15

Ek. bidrag Amnestyfonden
16 000 kr
13 500 kr

Distriktet har under året haft en styrelse, bestående av distriktsombudet Erik T Karlson samt 6(4) ledamöter, varav 3(4) är valda som suppleanter. Varje medlem av styrelsen har haft sitt ansvarsområde. Styrelsen har under året sammanträtt 9 gånger.

MÅL l:

Medlemsaktiviteter

- stöd och service till grupperna
Kontakten med grupperna fungerar i allmänhet väl, genom att de flesta grupperna finns i Uppsala eller dess närhet. Information till grupperna går oftast ut i samband med kallelse till distriktsmöten. Sex distriktsmöten har arrangerats under året, i allmänhet med god representation från grupperna i Uppsala. Årsmötet samt ett av höstens distriktsmöten har varit förlagda till lördagar för att grupperna utanför Uppsala skall kunna vara med. Som resultat av detta har vi numera god kontakt också med grupperna i Tierp, Enköping och Gävle.
Ett av höstens distiktsmöten ägnades till stor del åt att diskutera hur samarbetet mellan grupperna och de samordnade aktiviteterna inom distriktet skall fås att fungera bättre.
I övrigt sker kontakten med grupperna per telefon, och gäller då ofta ekonomiska problem, andra svårigheter som grupperna har, samt organisation av samordnade aktiviteter.
- kampanj arbete
För distriktet gemensamma aktioner har genomförts vid Uppsala Marknad 26-27 maj (försäljning, information och skramling), under Kulturnatten 16-17 september (diktläsning, skramling, informationsspridning), under Amnestyveckan, vid Celsiusmässan 89 december (försäljning, information och skramling), samt i samband med Hoppets Helg den 9-10 december.
Under Amnesty-veckan trycktes en Amnesty-banderoll upp och hängdes över gågatan. Bokbord fanns traditionsenligt på Stadsbiblioteket, på Humanistcentrum och i år även på Polacksbacken. Varje dag under veckan fanns också en artikel rörande något fångfall eller andra delar av Amnestys verksamhet införd i Uppsala Nya Tidning. En gemensam insamlingsaktion genomfördes under veckan.
I samband med Hoppets Helg arrangerades den 9 december ett fackeltåg för mänskliga rättigheter, mot förtryck, våld och rasism. Inbjudan hade utgått till ett 40-tal organisationer, annonser i lokalpressen betalades delvis av kommunens Byrå för integration och av Föreningsrådet. Affischer på stan och annonsering i radio hjälpte att få ihop c:a 150 personer i tåget. Riksdagsman Håkan Holmberg talade om mänskliga rättigheter, och skådespelerskan Birgitta Englin läste upp appellen för en mänskligare flyktingpolitik.
- bredare kunskaper
Kortkurser, informationskurser för nya medlemmar, anordnas regelbundet tre gånger per termin. Från dessa kurser slussas nya medlemmar till grupperna, vilket är nödvändigt i en stad som Uppsala, där in och utflyttningen av medlemmar är stor. Årets kurser har varit ovanligt välbesökta. Distriktsmötena spelar också en viktig roll för information till medlemmar genom att en punkt på dagordningen är föredrag med anknytning till verksamheten. Under året har föredragen rört Islam och mänskliga rättigheter (imam Muhammed Muslim), Dödsstraffet (Anders Mårtensson) samt Hoppets Dag-projektet (Emma Sterky) och flyktingombudens arbete (Karin Rönmark/Agla Magnusdottir). Jesús Alcalá föreläste vid ett öppet för fullt hus om FN och mänskliga rättigheter.
- fler medlemmar fler aktiva
Medlemsantalet har under året ökat starkt, framförallt på grund av Posten-projektet/Hoppets Helg, men också i övrigt märks ett ökande intresse för Amnesty. Påfallande många nya medlemmar anmäler sitt intresse att bli gruppaktiva. En stor uppgift är att ta tillvara det intresse för Amnestys arbete som framkommit genom tillströmningen av nya medlemmar under Posten-kampanjen.
- Amnesty i skolan
Under året har distriktet arbetat med att få fart på information till skolorna. Två av styrelsemedlemmarna, Eva Andersson och Johanna Westesson, ansvarar för skolinformationen, och en grupp av informatörer håller på att sättas upp. Under året har också kommit nytt, utmärkt material för skolinformation, varför vi i fortsättningen bör kunna få ett bättre och mer omfattande informationsarbete i skolorna.

Utveckling

- en viktigare roll för distrikten
Den viktigare roll, som distrikten skall spela, innebär väsentligen en allt större arbetsbörda för distriktsombud och distriktsstyrelse.

Internationella rörelsen

- decentralisering och utbildning
Distriktet har ej åtagit sig några decentraliserade uppgifter under året.

Beslutsprocessen

- bättre kontakt mellan periferi och centrum
Distriktet har under året haft direktkontakt med styrelsen huvudsakligen genom att distriktsansvarig i styrelsen (först Kari Wennemo, sedan Rigmor Argren) har deltagit i distriktsmöten. I övrigt har kontakt med styrelsen förekommit vid distriktsombudsmöte och budgetmöte.

MÅL 2:

Centrala aktiviteter
-uppgifter flvttas från huvudkontoret
Inget att rapportera.
-internationella kontakter
På distriktsnivå har inget internationellt samarbete förekommit

MÅL 3:

Utveckling

-pengar att hämta
Insamlingsarbete har huvudsakligen bedrivits genom skramling och försäljning i samband med samordnade aktiviteter, genom utplacerade bössor och kollekter. Distriktet har ingen särskild insamlingsgrupp. Aktiv medlemsvärvning har som vanligt förekommit i samband med gemensamma aktiviteter, men också genom ibladning av medlemsvärvningsbroschyr i UNT. Hösten har på grund av Posten-kampanjen varit en period av mycket medlemsvärvning.

ErikT Karlson, distriktsombud
Tore Bergman, Marianne Danielsson, Anne Olsson, Eva Andersson, Rebecca Johansson, Johanna Westesson, Gabriella Eriksson

____________________________________________________________________________________________

Skapat av : Sven BodinIndex: ORG 50/003/1996Kategori: Organisation - Årsmöten - Inför