____________________________________________________________________________________________

Protokoll från årsmötet i Hallunda, Botkyrka den 14-16 maj 2004

protokoll_arsmote2004_underskrivet.pdf
rattelse_arsmotesprotokoll2004_underskrivet.pdf

Protokoll
Svenska sektionens av Amnesty International
MR-konferens och årsmöte i Hallunda, Botkyrka 14-16 maj 2004.

Närvarande: 229 medlemmar deltog i årsmötet/mr-konferensen som dessutom gästades av följande personer:

Mona Sahlin, demokrati- och integrationsminister, Anitha Graga, Project coordinator vid Womens Education for Liberation, Tamil Nadu, Indien, Inger Brodal, ansvarig för Svenska Freds- och Skiljedomsföreningens arbete för ICC, Gustaf Lind, doktorand i folkrätt, Pål Wrange, ämnesråd UD, Klas Hyllander, kommunikatör Föreningen Manliga nätverket, Kerstin Grebäck, Kvinna till Kvinna, Johan Lagerfelt, Svenska Tjetjenienkommittén, Frida Blom, ordförande i Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen, Jens Petersson, generalsekreterare i Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen, Colleen Graffy, Professor och Academic Director vid Pepperdine University School of Law, USA, Heather Hamilton, Vice President vid Program at Citizens for Global Solutions, USA, Göran Melander, ordförande i Raoul Wallenberg Institutet samt medlem i FN kommittén, Johanna Förberg, Amnestys kvinnorättsgrupp i Stockholm, Eva Lundgren, professor i sociologi, Jenny Westerstrand, jurist och doktorand vid genusvetenskapliga institutionen i Uppsala, Maria Sveland, journalist, Christine Chung, ICCs åklagare i Ugandafallet, Agneta Johansson, Ugandahandläggare på UD:s afrikaenhet, Cecilia Nilsson, Associate Legal Adviser, CICC Secretariat, Diana Amnéus, doktorand i folkrätt med inriktning på kvinnors mänskliga rättigheter, Valenka Vidal från Kvinnors nätverk, samt Ola Mattsson, DemokratiAkademin. Representanter från andra Amnestysektioner var Alessandra Lundström, Finland, Mads K. Pedersen, Danmark, Jon Ekeland, Norge samt Baraka Jonas Ndondole från Tanzania.

1. Välkomna till Botkyrka

Ebba Hagander, distriktsordförande i Stockholmsdistriktet, inleder med att informera årsmötet om praktiska detaljer under helgen och presenterar sedan Peter Nyberg, 1:a vice ordförande i Botkyrka kommunfullmäktige.

Peter Nyberg hälsar alla välkomna till Botkyrka och informerar om kommunen i ett anförande och med hjälp av en kort presentationsfilm.

2. Årsmötet öppnas

Christian Gräslund, sektionens tf ordförande, hälsar deltagarna och de utländska gästerna välkomna och förklarar årsmötet 2004 öppnat.

3. Upprättande av röstlängd

Beslut

att godkänna den av sekretariatet och årsmötesarrangörerna upprättade deltagarförteckningen som röstlängd med tillägg av deltagarna 226 Sanna Lundell, 227 Petra Kullander samt 228 Ulrika Ribohn.

4. Fastställande av dagordning

Beslut

att fastställa den föreslagna dagordningen.

5. Fråga om mötet utlysts stadgeenligt

Beslut

att årsmötet utlysts i enlighet med stadgarna.

6. Fråga om mötet skall vara offentligt

Beslut

att förhandlingarna i plenum skall vara offentliga samt

att Påverkanstorget och beredningsgrupperna skall vara slutna.

7. Godkännande av arbetsordning

Beslut

att godkänna den föreslagna arbetsordningen.

8. Val av mötesordförande

Beslut

att välja Christine Pamp och Stefan Johansson till ordförande för årsmötet.

9. Val av sekreterare

Beslut

att välja Fredrik Mattsson och Anna Steele Karlström till sekreterare för årsmötet.

10. Val av justerare

Beslut

att välja Stig Johnell och Michael Falk till justerare.

11. Val av rösträknare

Beslut

att välja Stig Johnell, Hanna Laustiola, Therese Rosén, Johan Erlandsson, Michael Falk och Charlotte Westerberg till rösträknare.

12. Val av redaktionsutskott

Beslut

att välja Elisabeth Löfgren och Yvonne Busk till årsmötets redaktionsutskott.

13. Val av funktionärer till beredningsgrupper

Beslut

att anta förslaget om att arbeta i fyra beredningsgrupper,

att välja följande personer som ordföranden till de fyra beredningsgrupperna: Hanna Roberts, Eva Sandhammar, Elisabet Stålhane och Karin Persson, samt

att välja följande personer som rapportörer till de fyra beredningsgrupperna: Sara Nilsson, Åsa Vinge, Maria Sjödin och Johan Bäck.

14. Val av funktionärer till Påverkanstorg

Beslut

att anta styrelsens förslag att arbeta med åtta inflytandepunkter under Påverkanstorget,

att ha beredskap för att vid behov kunna tillskapa en nionde inflytandepunkt,

att välja följande åtta personer som funktionärer vid Påverkanstorget; Anna Massarsch, Charlotta Savander, Aurora Samuelsson, Kristina Forsman, Erik Petersson, Johan Erlandsson, Johan Strandell och Martin Ryhden, samt

att välja Karolina Henning Pontén som ansvarig för den nionde inflytandepunkten, för det fall att en sådan skulle behövas.

15. Genomgång av arbetsordningen

Christine Pamp går igenom den antagna arbetsordningen för årsmötet.

16. Styrelsens verksamhetsberättelse och bokslut

Christian Gräslund, styrelsens tf ordförande, presenterar sektionsstyrelsens ledamöter samt sektionens verksamhetsberättelse för år 2003.

Jeanette Irekvist, sektionens kassör, redogör för sektionens bokslut för 2003.

Därefter ges årsmötet tillfälle att ställa frågor till styrelsen avseende verksamhetsberättelse samt bokslut för 2003.

17. Generalsekreterarens rapport

Generalsekreterare Carl Söderbergh lämnar en rapport över arbetet på sekretariatet under 2003 samt presenterar sekretariatets personal. Årsmötet ges tillfälle att ställa frågor.

18. Granskningskommitténs rapport avseende sektionens styrelse

Birgitta Grind, sammankallande i Granskningskommittén, presenterar kommitténs medlemmar och kommitténs rapport avseende sektionens styrelse. Årsmötet ges tillfälle att ställa frågor.

19. Revisorernas berättelse avseende sektionen

Jan Nyström, auktoriserad revisor från BDO Feinstein Revision AB, presenterar revisionsberättelsen avseende sektionens verksamhetsår 2003. Årsmötet ges tillfälle att ställa frågor.

20. Frågestund med sektionens styrelse

Sektionsstyrelsen besvarar årsmötesdeltagarnas frågor kring styrelsens arbete under verksamhetsåret 2003.

21. Fråga om ansvarsfrihet för sektionens styrelse

att bevilja ledamöterna i sektionens styrelse ansvarsfrihet för året 2003 samt

att lägga sektionens verksamhetsberättelse och bokslut, revisionsberättelsen samt Granskningskommitténs rapport avseende sektionen med godkännande till handlingarna.

22. Amnestyfondens verksamhetsberättelse och bokslut

Sven Olsson, styrelseordförande i Amnestyfonden, presenterar ledamöterna i Amnestyfondens styrelse, samt redogör för Amnestyfondens verksamhetsberättelse för 2003.

Mattias Rensfeldt, styrelseledamot i Amnestyfonden, redogör för Amnestyfondens bokslut för 2003.

Därefter ges årsmötet tillfälle att ställa frågor till Amnestyfondens styrelse avseende verksamhetsberättelse samt bokslut för 2003.

23. Granskningskommitténs rapport avseende Amnestyfondens styrelse

Jan Nygren presenterar Granskningskommitténs rapport avseende Amnestyfondens verksamhet. Årsmötet ges tillfälle att ställa frågor.

24. Revisorernas berättelse avseende Amnestyfonden

Jan Nyström, auktoriserad revisor från BDO Feinstein Revision AB, presenterar revisionsberättelsen avseende Amnestyfondens verksamhetsår 2003. Årsmötet ges tillfälle att ställa frågor.

25. Frågestund med Amnestyfondens styrelse

Amnestyfondens styrelse besvarar årsmötesdeltagarnas frågor kring styrelsens arbete under verksamhetsåret 2003.

26. Fråga om ansvarsfrihet för Amnestyfondens styrelse

Beslut

att bevilja ledamöterna i Amnestyfondens styrelse ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2003 samt

att lägga Amnestyfondens verksamhetsberättelse och bokslut, revisionsberättelsen och Granskningskommitténs rapport beträffande fondstyrelsen med godkännande till handlingarna.

27. Valberedningens förslag och meddelande om tidpunkt för nomineringsstopp

Tony Öhrling, sammankallande i valberedningen, redogör för valberedningens arbete och presenterar kort de personer som nominerats till sektionsstyrelsen och övriga poster inom sektionen och Amnestyfonden samt meddelar att tid för nomineringsstopp för samtliga val är klockan 12.00 på söndagen den 16 maj.

28. Fråga om inkomna motioner ska behandlas

Motion 1. Representativ demokrati

Motionären yrkar att motionen bordläggs till årsmötet 2005.

Beslut

att bordlägga motionen om representativ demokrati till årsmötet 2005.

Motion 2. Omformulering av lydelse i förslaget till Handlingsplan

Motionären drar tillbaka motionen.

Motion 3. Amnestys framtida omvärldsbevakning

Motionären yrkar att motionen bordläggs till årsmötet 2005.

Beslut

att bordlägga motionen om Amnestys framtida omvärldsbevakning till årsmötet 2005.

Motion 4. Amnestys framtida kampanjarbete

Beslut

att behandla motionen om Amnestys framtida kampanjarbete.

Motion 5. Ändring av formulering i förslaget till Handlingsplan

Beslut

att behandla motionen om ändring av formulering i förslaget till Handlingsplan.

Motion 6. Uttrycket "hävda rätten till fysisk och psykisk integritet"

Beslut

att behandla motionen om uttrycket "hävda rätten till fysisk och psykisk integritet".

Sent inkommet förslag från Amnestyfondens styrelse och sektionens styrelse avseende ändring av Amnestyfondens stadgar

Beslut

att behandla förslaget avseende Amnestyfondens stadgar.

29. Genomgång av styrelsens förslag till Handlingsplan 2004-2010

Sune Montán och Anja Persson, ledamöter i sektionsstyrelsen, presenterar styrelsens förslag till handlingsplan 2004-2010.

30. Presentation av Påverkanstorg

Ola Mattsson från DemokratiAkademin presenterar Påverkanstorg som beredningsform.

31. Inledning på MR-konferens

Christian Gräslund inleder MR-konferensen och lämnar därefter över ordet till Carl Söderbergh som håller ett anförande om varför Amnesty har valt temat "Stoppa våldet mot kvinnor" för den pågående globala kampanjen.

32. Anförande

Anja Persson välkomnar demokrati- och integrationsminister Mona Sahlin.

Mona Sahlin håller ett anförande kring temat mäns våld mot kvinnor.

33. Seminariepass

-Internationella brottmålsdomstolen - syfte och bakgrund
Medverkande: Inger Brodal, Gustaf Lind, Pål Wrange, Jens Petersson

-Är det normalt för män att slå?
Medverkande: Klas Hylander

-Stoppa våldet mot kvinnor - hur gör vi?
Medverkande: Fredrik Kron, Katarina Hellström

-Våld mot kvinnor i väpnad konflikt
Medverkande: Kerstin Grebäck, Johan Lagerfelt

-Internationella brottmålsdomstolen: USA:s hållning
Medverkande: Frida Blom, Colleen Graffy, Heather Hamilton

-Några observationer från arbetet i FN:s kommitté mot diskriminering av kvinnor
Medverkande: Göran Melander, Johanna Förberg

-Mäns våld mot kvinnor i Sverige
Medverkande: Katarina Bergehed, Eva Lundgren, Jenny Westerstrand, Maria Svedland

-Rätten till skydd mot mäns våld och könsdiskriminering - också för asylsökande kvinnor
Medverkande: Maria Bexelius, Charlotte Westerberg

-Internationella brottmålsdomstolen i praktiken. Våldtäkter i Uganda, ICC:s första fall
Medverkande: Christine Chung, Agneta Johansson, Cecilia Nilsson

-Kvinnors rättigheter - kulturella rättigheter
Medverkande: Diana Amnéus, Valenka Vidal, Kerstin Sundman

-Mäns våld mot kvinnor i Sverige

-Kvinnofridsreformerna som idé och praktik
Medverkande: Gudrun Nordborg

34. Anförande

Hans Magnusson, Indiensamordnare, presenterar gästtalaren Anitha Graga, som är projektsamordnare vid den indiska organisationen Women's Education for Liberation (WEL).

Anitha Graga håller ett anförande om dalitkvinnornas utsatta situation i dagens Indien och om WEL:s strävan att åstadkomma förändringar i det indiska samhället.

35. Avslutning av MR-konferens

Christian Gräslund avslutar MR-konferensen.

36. Upprättande av ny röstlängd

Christine Pamp tar upp frågan om upprättande av en ny röstlängd.

Beslut

att anta den nya röstlängden, vilken innehåller en rättelse avseende 166 Kerstin Rimmerfors, vars grupptillhörighet ska vara 43 istället för 143, samt ett tillägg av deltagaren 229 Olof Herrting.

37. Beredningen av förslaget avseende Amnestyfondens stadgar

Beslut

att förslaget inte ska beredas innan det tas upp i plenum.

38. Upprättande av ny röstlängd

Christine Pamp tar upp frågan om upprättande av en ny röstlängd.

Beslut

att anta den nya röstlängden, vilken innehåller rättelser avseende 147 Fredrik Jönsson, vars grupptillhörighet ska vara grupp 226 istället för 206, samt 174 Anna-Linn Persson från Lund, vars namn och hemort felaktigt uppgivits vara Linn Persson respektive Landskrona.

39. Presentation av nominerade till val

Christine Pamp redogör för hur valen ska genomföras.

Tony Öhrling, sammankallande i valberedningen, presenterar valberedningens förslag till sektionsordförande, sektionsstyrelse, styrelse för Amnestyfonden samt granskningskommitté.

Hanna Roberts presenterar Magnus Öhman, som nominerats till sektionsstyrelsen av Hanna Roberts och Stefan Johansson.

Ingvar Runhager, distriktsombud i Kalmar-Kronoberg, presenterar de personer som nominerats till valberedning av distriktsombuden.

Tony Öhrling meddelar att de auktoriserade revisorerna från BDO Feinstein Revision AB ställer upp för omval.

Årsmötesdeltagarna ges tillfälle att ställa frågor till kandidaterna och till valberedningen.

40. Redaktionsutskottets 1:a förslag till årsmötesuttalande

Elisabeth Löfgren och Yvonne Busk presenterar redaktionsutskottets förslag till årsmötesuttalande. Årsmötet diskuterar uttalandet och kommer med synpunkter. Redaktionsutskottet uppdras att omformulera delar av uttalandet.

41. Beslut om Handlingsplan 2004-2010

Avsnitt 1, Bakgrund

Beslut

att uppdra till sektionsstyrelsen att skriva om hela stycket "Bakgrund", utifrån den internationella långsiktsplanen.

Avsnitt 1.4, Konsekvenser för svenska sektionens handlingsplan

Beslut

att omformulera meningen "Vi har inte resurser att själva ta fram material, även om möjligheten finns formellt." till "Vi har begränsade resurser att själva ta fram material, även om möjligheten finns formellt."

Avsnitt 2.1, Hävda rätten till fysisk och psykisk integritet

att omformulera stycket

från

"Det omfattar arbete för att samvetsfångar ska friges och att människorättsförsvarare skyddas. Vi arbetar även för att dödsstraffet ska avskaffas och att politiska mord, tortyr, grym, omänsklig och förnedrande behandling eller bestraffning och ”försvinnanden” ska upphöra. Svenska sektionen har stor kunskap när det gäller arbete mot dessa övergrepp."

till

"Det omfattar bland annat arbetet för samvetsfångars frigivning, skydd åt människorättsförsvarare, dödsstraffets avskaffande samt att politiska mord, "försvinnanden", tortyr eller annan grym, omänsklig och förnedrande behandling eller bestraffning skall upphöra."

Avsnitt 2.2, Slå vakt om kvinnors rättigheter

att omformulera stycket

från

"Under de två första åren i perioden kommer sektionen att delta i den internationella kampanjen Stoppa våldet mot kvinnor och fokusera på att stoppa våldet mot kvinnor, men under perioden 2004-2010 kommer vi även att arbeta mot t.ex. könsbaserad diskriminering av kvinnor, handel med kvinnor för sexuella ändamål, kvinnlig könsstympning, tvångsäktenskap och ”hedersmord”."

till

"Under de två första åren i perioden kommer sektionen att delta i den internationella kampanjen Stoppa våldet mot kvinnor och därefter ska arbetet mot könsrelaterat våld och könsdiskriminering vara en integrerad del av svenska Amnestys arbete.",

Svenska sektionens mål fram till 2010 är:

- Vi ska välja ut några typer av systematiska kränkningar som drabbar kvinnor och arbeta för att dessa kränkningar ska ha upphört till 2010.

- Den svenska allmänheten ska vara väl medveten om förekomsten av övergrepp som särskilt drabbar kvinnor.

Svenska sektionens mål fram till 2010 är:

- Vi ska välja ut några typer av systematiska kränkningar som drabbar kvinnor och arbeta för att dessa kränkningar ska ha minskat till 2010.

- Den svenska allmänheten ska vara väl medveten om förekomsten och omfattningen av könsbaserade kränkningar och övergrepp som särkilt drabbar kvinnor.

Avsnitt 2.3, Skydda flyktingars rättigheter

Svenska sektionens mål fram till 2010 är:

- Sverige och övriga stater inom EU ska, i harmoniseringsarbetet för en gemensam asyl- och flyktingpolitik, respektera flyktingars, asylsökandes och migranters rättigheter.
- Svenska myndigheter ska tolka flyktingkonventionen korrekt.
- Sverige ska ha en lagstiftning som ger alla som vistas i landet rätt till hälso- och sjukvård och skolgång för barnen.

Svenska sektionens mål fram till 2010 är:

- Svenska myndigheter ska tolka flyktingkonventionen generöst och korrekt i enlighet med UNHCRs handbok och andra vägledande dokument.

Avsnitt 2.4, Kräva rättvisa och bekämpa straffrihet

Svenska sektionens mål fram till 2010 är:

- Den internationella brottmålsdomstolen ska vara etablerad som ett kraftfullt verktyg i kampen mot straffrihet.
- Antalet människor, som är frihetsberövade utan att ha fått en korrekt rättegång, ska ha minskat jämfört med 2003.
- Vi ska aktivt motverka att det i många länder förekommer utbredda problem med korruption och straffrihet för övergrepp utförda av poliser eller personal inom andra rättsvårdande myndigheter. Vi ska också ha ökat den svenska allmänhetens medvetenhet om dessa problem.

Svenska sektionens mål fram till 2010 är:

- Antalet människor, som är frihetsberövade utan att ha fått en korrekt rättegång, ska ha minskat kraftigt jämfört med 2003.
- Vi ska aktivt motverka att det i många länder förekommer utbredda problem med korruption och straffrihet för övergrepp utförda av poliser eller personal inom andra rättsvårdande myndigheter eller av sådana myndigheter använd extern personal. Vi ska också ha ökat den svenska allmänhetens medvetenhet om dessa problem.

Avsnitt 2.5, Arbete utanför prioriterade områden

att ändra målformuleringen

från

Svenska sektionens utvecklingsmål fram till 2010 är:

- Vi ska utbilda aktivister om ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter och om allvarliga kränkningar av dessa rättigheter, så att vi vid periodens slut kan delta fullt ut i internationella aktioner.

till

Svenska sektionens utvecklingsmål fram till 2010 är:

- Att aktivisterna ska ha tillräckliga kunskaper om ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter.

Avsnitt 4.1, Öka aktivismen

Svenska sektionens mål fram till 2010 är:

- Vi ska utveckla nya former av aktivism för att vid handlingsplaneperiodens slut vara fler aktiva än idag.
- Vi ska ta fram en långsiktig integrerad strategi för vårt arbete med MR- och medlemsutbildning.

Svenska sektionens mål fram till 2010 är:

- Att öka aktivismen genom att möjliggöra fler distriktscenter i de delar av Sverige där intresse och möjligheter finns.

Avsnitt 4.3, Växa

att ändra inledningstexten

från

Det finns flera skäl till att sektionen behöver många medlemmar. Vi behöver personella och ekonomiska resurser för att kunna genomföra vårt globala, utåtriktade arbete för mänskliga rättigheter. För det arbetet behövs aktivister liksom medlemmar och givare som bidrar ekonomiskt. Vi måste ha ökade resurser för att expandera vårt arbete, till nya områden liksom inom traditionella områden. Ett ytterligare skäl är den ökade tyngd våra påtryckningar får med fler medlemmar. Som stor sektion har vi också ett större inflytande på besluten i den internationella Amnestyrörelsen.

Av dessa skäl måste vi anstränga oss för att behålla våra medlemmar och givare. Vi måste värva nya medlemmar och ägna oss åt insamling från medlemmar och givare. Vi kan bedriva insamlingsarbete gentemot företag och fonder och ägna oss åt försäljning t. ex. i second-hand-butiker. Målet för perioden är att skapa ekonomisk tillväxt för att kunna bibehålla och på sikt höja vår nuvarande verksamhetsnivå.

till

"Det internationella rådsmötet 2003 beslutade att alla sektioner ska sträva efter att öka rörelsens ekonomiska styrka. Svenska sektionen måste arbeta för att skapa resurser för sitt eget och den internationella rörelsens arbete. Grupperna har ett stort ansvar för sektionens ekonomi.

Av dessa skäl måste vi anstränga oss för att behålla våra medlemmar och givare. Vi måste ständigt slå vakt om vårt förtroende hos allmänheten och vara uppmärksamma på hur det vi gjort eller inte gjort påverkar förtroendet för Amnesty. Vi måste värva nya medlemmar och ägna oss åt insamling från medlemmar och givare. Vi kan bedriva insamlingsarbete gentemot företag och fonder och ägna oss åt försäljning t. ex. i second-hand-butiker. Målet för perioden är att skapa ekonomisk tillväxt för att kunna bibehålla och på sikt höja vår nuvarande verksamhetsnivå.

Under handlingsplaneperioden ska sådana aktiviteter prioriteras som på effektivaste sätt leder till uppfyllande av nedanstående mål.",

Svenska sektionens mål fram till 2010 är:

- Sektionens totala intäkter exklusive Humanfonden ska ha ökat från 33 miljoner år 2003 till 40 miljoner år 2010, vilket motsvarar en årlig genomsnittlig ökning om 3 %.
- Grupperna och distrikten ska fram till 2010 bidra med minst 10 % av sektionens totala intäkter exklusive Humanfonden.
- Antalet medlemmar ska 2010 vara minst 60 000.
- Vi ska 2010 ha utvecklat och genomfört ett program för medlems- och givarvård så att andelen medlemmar som inte förnyar sitt medlemskap ska ha sjunkit från 13 % år 2003 till 10% år 2010.

Svenska sektionens mål fram till 2010 är:

- Grupperna och distrikten ska fram till 2010 bidra med minst 12% av sektionens totala intäkter exklusive Humanfonden.
- Antalet medlemmar ska 2010 vara minst 60 000.
- Att den svenska sektionen av Amnesty ska tillhandahålla information på andra språk än svenska för att på detta sätt bredda mångfalden och göra Amnesty tillgängligt för fler grupper.

Avsnitt 5.2, Slå vakt om kvinnors rättigheter

från

Svenska sektionens mål för 2004-2006 är:

- Vi ska arbeta för att uppnå de internationella målen för kampanjen Stoppa våldet mot kvinnor.
- De brister som under kampanjen påtalats när det gäller svenska statens ansvar att förebygga, utreda och bestraffa våld mot kvinnor ska ha åtgärdats.
- Kvinnor som riskerar att utsättas för våld ska erbjudas ett fullvärdigt skydd, genom bl a skyddat boende, oavsett var i Sverige de bor.
- Svenska staten ska leva upp till sitt åtagande genom flyktingkonventionen och erbjuda flyktingstatus och varaktigt skydd åt kvinnor som utsatts för våld, eller som lever under hot om våld, i länder som inte kan eller vill erbjuda dem rättmätigt skydd.
- Den svenska allmänheten ska vara väl medveten om att psykiskt, fysiskt och sexuellt våld mot kvinnor är ett grovt människorättsbrott och att mäns våld mot kvinnor är ett allvarligt samhällsproblem även i Sverige.

till

Svenska sektionens mål för 2004-2006 är:

- Vi ska arbeta för att svenska myndigheter under asylprocessen inklusive vid asylbedömningarna ska beakta eventuella psykologiska konsekvenser av sexuellt våld samt tolka FNs flyktingkonvention i enlighet med UNHCRs riktlinjer så att kvinnor som riskerar könsbaserat våld eller allvarlig diskriminering får ett effektivt och varaktigt skydd i Sverige.
- Den svenska allmänheten ska vara väl medveten om att psykiskt, fysiskt och sexuellt våld mot kvinnor är ett grovt människorättsbrott i hela världen och att mäns våld mot kvinnor är ett allvarligt samhällsproblem även i Sverige.

Avsnitt 5.3, Skydda flyktingars rättigheter

Svenska sektionens mål för 2004 - 2006 är:

- Sektionens medlemmar ska ha kunskap och redskap för arbetet med stöd till enskilda flyktingar och asylsökande.

Svenska sektionens mål för 2004 - 2006 är:

- Sektionens medlemmar har kunskap om hur sektionens arbete för stöd till flyktingar och asylsökande bedrivs och var mer information kan inhämtas
- Alla asylsökande ska ha tillgång till en rättssäker asylprocess, i enlighet med Amnestys grundläggande krav. Amnesty ska som en del i detta arbete aktivt driva på riksdagens beslut att ersätta överprövningen i utlänningsnämnden med överprövning i domstol.

Nytt avsnitt 5.5, Utbildning inom ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter

Beslut

att tillföra en ny punkt 5.5 Utbildning inom ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter med följden att tidigare avsnitt 5.5 Skapa en dynamisk organisation samt 5.6 Växa ges numreringen 5.6 respektive 5.7.

att punkten 5.5Utbildning inom ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter ges följande innehåll:

"-Vi ska utbilda aktivister om ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter och om allvarliga kränkningar av dessa rättigheter."

Avsnitt 5.6, Skapa en dynamisk organisation

Svenska sektionens mål för 2004 - 2006 är:

- Vi ska senast 2005 ha en strategi för arbetet för mångfald och jämställdhet inom sektionen.
- För att förbättra våra arbetsmetoder ska vi senast 2006 ha tagit fram nya strategier för arbetet med

- kampanjer och aktioner
- landprogram (CAP, Country Action Programs) och landsamordnare
- kommunikation
- media
- informationshantering och webben
- MR- och medlemsutbildning.

Svenska sektionens mål för 2004 - 2006 är:

- Att utveckla bättre metoder för hur vi ska behålla våra aktiva medlemmar.

- kampanjer och aktioner
- landprogram (CAP, Country Action Programs) och landsamordnare
- kommunikation
- media
- informationshantering och webben
- MR- och medlemsutbildning.

Handlingsplanen som helhet

Beslut

att anta förslaget till handlingsplan för 2004-2010 med de ändringar och tillägg som framgår ovan,

att uppdra åt styrelsen att utföra de slutliga språkliga justeringarna av handlingsplanen för 2004-2010.

42. Stadgeändring avseende Svenska Amnestyfonden - förslag från Amnestyfondens styrelse och sektionsstyrelsen

Stefan Johansson redogör för förslaget till stadgeändring och bakgrunden till detta.

Beslut

att paragraf 2.b) i Svenska Amnestyfondens stadgar skall ha följande lydelse:

Samtliga ledamöter, förutom personalrepresentanten och dennes ersättare, utses av sektionens årsmöte. Ordförande utses av fondens styrelse. Ordinarie ledamot i fondstyrelsen väljs för en tid av två år. Suppleant väljs för en tid av ett år. Vid varje årsmöte väljs tre av fondstyrelsens ordinarie ledamöter.

att beslutet förklaras justerat och att de nya stadgarna träder i kraft omedelbart.

Beslutet antas med 4/5 majoritet.

43. Val av sektionsordförande

Valet av sektionsordförande görs med acklamation.

Beslut

att välja Christine Pamp till sektionens ordförande 2004-2006.

44. Val till sektionsstyrelsen

Val till sektionens styrelse görs genom sluten omröstning.

Beslut

att välja Sune Montán, Magnus Brattgård samt Ida Burlin till ordinarie ledamöter i sektionsstyrelsen för perioden 2004-2006,

att välja Magnus Öhman till ordinarie ledamot i sektionsstyrelsen för perioden 2004-2005 (fyllnadsval) samt

att välja Shirin Heidari och Erik Jennische till suppleanter i sektionsstyrelsen för perioden 2004-2005.

45. Val till Amnestyfondens styrelse

Val till Amnestyfondens styrelse görs med acklamation.

Beslut

att välja Ulla Kullenberg till ordinarie ledamot för Amnestyfondens styrelse för perioden 2004-2005 (fyllnadsval),

att välja Sven Olsson, Maria Bexelius och Amelie Bendz till ordinarie ledamot för Amnestyfondens styrelse för perioden 2004-2006 samt

att välja Maria Gustafsson och Mårten Bengtsson till suppleanter i Amnestyfondens styrelse för perioden 2004-2005.

46. Val av auktoriserad revisor för sektionen och Amnestyfonden

Val av auktoriserad revisor för sektionen och Amnestyfonden görs med acklamation.

Beslut

att välja Jan Nyström till ordinarie revisor och Ove Olsson till suppleant, båda från BDO Feinstein Revision AB, för sektionen och Amnestyfonden för perioden 2004-2005.

47. Val av granskningskommitté

Val till Granskningskommittén görs med acklamation.

Beslut

att välja Kerstin Sundman, Birgitta Grind och Jan Nygren som ordinarie ledamöter i Granskningskommittén för perioden 2004-2005 samt

att välja Bo Lindblom som suppleant i Granskningskommittén för perioden 2004-2005.

48. Val av valberedning

Val till valberedningen görs med acklamation.

Beslut

att välja Karolina Henning Pontén, Vivi Anna Steinmark och Tony Öhrling som ordinarie ledamöter i valberedningen för perioden 2004-2005 samt

att välja Sara Korner, Maria Lindgren och David Langlet som suppleanter i valberedningen för perioden 2004-2005.

49. Redaktionsutskottets 2:a förslag till årsmötesuttalande

Elisabeth Löfgren och Yvonne Busk presenterar redaktionsutskottets andra förslag till uttalande. Årsmötet diskuterar uttalandet och kommer med synpunkter. Redaktionsutskottet uppdras att justera delar av uttalandet i samråd med David Langlet och Christian Gräslund.

Beslut

att anta förslaget till årsmötesuttalande med de föreslagna justeringarna.

50. Anförande

Hanna Roberts, styrelseledamot i Amnestys internationella styrelse (IEC), håller ett anförande om IEC där hon bland annat informerar om hur Amnestys framtida omvärldsbevakning kommer att se ut. Vidare informerar Hanna Roberts om att Amnestys nästkommande internationella rådsmöte (ICM) kommer att äga rum i Mexiko.

Årsmötet ges tillfälle att ställa frågor.

51. Avtackning av avgående styrelseledamöter

Christian Gräslund avtackar Hanna Roberts, Fredrik Kron, Maria Eklund, Christian Engberg, Jörgen Persson och Mia Jansson, som alla avgår (eller har avgått) från sektionsstyrelsen. Jeanette Irekvist avtackar Christian Gräslund, som också avgår från sektionsstyrelsen.

Sven Olsson avtackar Maria Lohe, Ingrid Hassler, Raoul Granqvist och Mattias Rensfeldt som alla avgår (eller har avgått) från Amnestyfondens styrelse.

52. Avtackning av avgående ledamöter från Granskningskommittén och valberedningen

Birgitta Grind avtackar Christine Pamp som avgår från Granskningskommittén.

Tony Öhrling avtackar Katarina Hellström som avgår från valberedningen.

53. Tid och plats för årsmötet 2005

Åsa Vinge och Maria Mähl, Uppsalas distriktsombud, tackar arrangörerna och deltagarna för ett trevligt arrangemang och inbjuder till årsmöte i Uppsala 2005. Tidpunkt meddelas senare.

54. Årsmötesarrangörerna tackas

Christian Gräslund tackar årsmötesarrangörerna i Stockholmsdistriktet och årsmötesfunktionärerna för en mycket välarrangerad mr-konferens/årsmöte.

55. Årsmötet avslutas av sektionens ordförande

Christine Pamp sammanfattar och avslutar mr-konferensen/årsmötet 2004.

Fredrik Mattsson
Sekreterare
Anna Steele Karlström
Sekreterare