____________________________________________________________________________________________

Protokoll från årsmötet i Göteborg den 22 april 2006

protokoll_arsmote2006_underskrivet.pdf

Protokoll
Svenska sektionen av Amnesty Internationals årsmöte i Göteborg 22 april 2006.

Närvarande: 269 medlemmar deltog i årsmötet som dessutom gästades av Hanne Pilegaard, Amnesty Danmark och Sari Kuvaja, Amnesty Finland.

1. Välkomna till Göteborg

Gill Widell från Göteborgsdistriktet och verksam vid Handelshögskolan i Göteborg inleder genom att introducera sin kollega Sara Stendahl, ansvarig för frågor om mänskliga rättigheter vid den juridiska institutionen. Sara Stendahl håller ett kort välkomstanförande.

2. Mötet öppnas av sektionens ordförande

Christine Pamp, sektionens ordförande, hälsar deltagarna och de utländska gästerna välkomna och förklarar årsmötet 2006 öppnat.

3. Upprättande av röstlängd

Beslut

att godkänna den av sekretariatet och årsmötesarrangörerna upprättade deltagarförteckningen som röstlängd med tillägg av följande deltagare: 259 Birgit Feychting, 260 Ann Mari Lindqvist, 261 Mehdi Ghadiri, 262 Caroline Axblom, 263 Lisa Lemmeke, 264 Elisabeth Hedin, 265 Paul Movchenson, samt 266 Anett Sasvari.

4. Val av mötesordförande

Beslut

att välja Magnus Öhman och Gabi Björsson till ordförande för årsmötet.

5. Val av sekreterare

Beslut

att välja Johanna Edqvist och Fredrik Mattsson till sekreterare för årsmötet.

6. Val av justerare

Beslut

att välja Caroline Selander och Michael Falk till justerare.

7. Val av rösträknare

Beslut

att välja Josefine Bystedt, Kristina Wikander, Jonatan Macznic, Felix Heimersson, Jesper Pedersen samt Elisabeth Wallander till rösträknare.

8. Fastställande av dagordning

Magnus Öhman föreslår att "Station 7: Delrapport från uppdragsgruppen angående kriminalisering av köp av sexuella tjänster" utgår för att istället ingå under "Station 1: Styrelsens rapport och bokslut för 2005".

Beslut

att med detta tillägg fastställa den föreslagna dagordningen.

9. Val av diskussionsledare i de fem grupper som ska bereda abortfrågan

Beslut

att välja Stefan Johansson, Michael Falk, Åsa Månsson, Sofia Halth, samt Anna Massarsch till diskussionsledare.

10. Fråga om mötet utlysts stadgeenligt

Beslut

att årsmötet utlysts i enlighet med stadgarna.

11. Fråga om mötet ska vara offentligt

Magnus Öhman föreslår att förhandlingarna i plenum skall vara offentliga men att gruppdiskussionerna avseende abortfrågan skall vara slutna. Ett undantag från denna regel är att Amnesty Press bör ges tillträde till diskussionsgrupperna.

Beslut

att förhandlingarna i plenum skall vara offentliga, samt

att gruppdiskussionerna avseende abortfrågan skall vara slutna med undantag för Amnesty Press.

12. Genomgång av arbetsordning

Magnus Öhman föreslår att tiden för nomineringsstopp som anges under punkt 8.1 i arbetsordningen ändras från klockan 12 till klockan 14.

Beslut

att med denna ändring godkänna arbetsordningen.

13. Generalsekreterarens rapport

Carl Söderbergh, sektionens generalsekreterare, rapporterar om arbetet på sekretariatet under 2005 och presenterar därefter sekretariatets personal och praktikanter. Årsmötet ges tillfälle att ställa frågor.

14. Prisutdelning

Den 10 december på mänskliga rättigheters dag anordnades en aktivitetsdag inom den svenska sektionen där aktivister från cirka 30 orter medverkade. I samband med aktiviteterna, vars tema var "stoppa tortyren", genomfördes också interna tävlingar. Carl Söderbergh överlämnar priser till de vinnande lagen.

15. Meddelande om tidpunkt för nomineringsstopp

Maria Lindgren, sammankallande i valberedningen meddelar att nomineringsstoppet för nya kandidater utöver valberedningens förslag är kl. 14.00 lördagen den 22 april 2006.

16. Information om "diskussionstorget"

Magnus Öhman informerar om hur diskussionstorget ska genomföras samt i vilka lokaler. Diskussionstorget består av sex olika stationer enligt följande:

Station 1: Styrelsens rapport och bokslut för 2005
Station 2: Presentation av nominerade till val
Station 3: Amnestyfondens rapport och bokslut för 2005
Station 4: Granskningskommitténs rapport och revisorernas
berättelse avseende sektionen och Amnestyfonden
Station 5: Information om "sektionskampanjen"
Station 6: Ungdomsrådets rapport för 2005

17. Genomförande av diskussionstorget

Diskussionstorget genomförs enligt ovan.

18. Upprättande av ny röstlängd

Gabi Björsson tar upp frågan om upprättande av en ny röstlängd.

Beslut

att anta den nya röstlängden som innehåller tilläggen nummer 267, André Lundvall, 268, Lorenna Gassiot, samt nummer 269, Caroline Ramsauer.

19. Fråga om ansvarsfrihet för sektionens styrelse

att bevilja ledamöterna i sektionens styrelse ansvarsfrihet för året 2005,

att lägga sektionens verksamhetsberättelse och bokslut samt revisionsberättelsen och Granskningskommitténs rapport avseende sektionen med godkännande till handlingarna.

20. Fråga om ansvarsfrihet för Amnestyfondens styrelse

Beslut

att bevilja ledamöterna i Amnestyfondens styrelse ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2005, samt

att lägga fondens verksamhetsberättelse och bokslut samt revisionsberättelsen och Granskningskommitténs rapport beträffande fondstyrelsen med godkännande till handlingarna.

21. Presentation av styrelsens diskussionsunderlag avseende abortfrågan

Ida Burlin, ledamot i sektionsstyrelsen, redogör för det diskussionsunderlag som tidigare utsänts till deltagarna. Deltagarna ges tillfälle att ställa frågor.

22. Gruppdiskussioner avseende abortfrågan genomförs

Gruppdiskussioner avseende abortfrågan genomförs, se separat bilaga till detta protokoll.

23. Årsmötets rekommendation till styrelsen i abortfrågan

Magnus Öhman redogör för hur omröstningen ska genomföras. Omröstning sker.

Rekommendation

att rekommendera den svenska sektionen av Amnesty Internationals ordförande att vid det internationella ordförandemötet i juni 2006 företräda följande alternativ i abortfrågan;

Att den internationella styrelsen snarast utarbetar och, efter lämplig konsultation med rörelsen, antar en policy avseende abort som i korthet innebär

1a) att ingen ska straffas för att ha genomgått, spridit information om eller utfört en abort,

1b) att alla kvinnor ska ha tillgång till laglig och säker abort när graviditeten är resultatet av ett sexuellt övergrepp, våldtäkt eller incest samt när en fortsatt graviditet skulle äventyra kvinnans liv,

1c) att alla kvinnor ska ha tillgång till hälso-/sjukvård för behandling av komplikationer som har uppstått efter en abort, även om aborten var olaglig,

För att göra ordförandens argumentation vid det internationella ordförandemötet lättare ges följande förtydligande:

Ovannämnda alternativ; 1a, 1b, samt 1c, är endast ett steg på vägen. Amnesty bör bygga vidare på detta och anta en policy avseende abort som baseras på uppfattningen att kvinnans rätt till fysisk och psykisk integritet innefattar en rätt att avsluta sin graviditet och att abort därför skall vara laglig, säker och tillgänglig för alla kvinnor.

24. Val av sektionsordförande

Valet av sektionsordförande görs med acklamation.

Beslut

att välja Christine Pamp till sektionens ordförande 2006-2008.

25 Val av kassör för sektionen

Val av kassör görs med acklamation.

Beslut

att välja Jörgen Qwist till kassör för perioden 2006-2007 (fyllnadsval).

26. Val av styrelse för sektionen

Val av sektionsstyrelsens ordinarie ledamöter och suppleanter görs med acklamation.

Beslut

att välja Ida Burlin, Sune Montán och Åsa Vinge till ordinarie ledamöter av sektionsstyrelsen för perioden 2006-2008,

att välja Shirin Heidari till ordinarie ledamot av sektionsstyrelsen för perioden 2006-2007 (fyllnadsval), samt

att välja Anna Nilsdotter till 1:a suppleant och Sofia Karlsson till 2:a suppleant i sektionsstyrelsen för perioden 2006-2007.

Sekretariatet meddelar att man till personalrepresentanter har utsett Madelaine Seidlitz som ordinarie och Andrea Bodekull som suppleant i sektionsstyrelsen för perioden 2006-2007.

27. Val av styrelse för Amnestyfonden

Val av ordinarie ledamöter och suppleanter till Amnestyfondens styrelse görs med acklamation.

Beslut

att välja Amelie Bendz, Maria Bexelius och Sven Olsson till ordinarie ledamöter i Amnestyfondens styrelse för perioden 2006-2008, samt

att välja Ernesto Katzenstein till ordinarie ledamot i Amnestyfondens styrelse för perioden 2006-2007 (fyllnadsval), samt

att välja Annika Flensburg till 1:a suppleant och Katarina Hammarberg till 2:a suppleant i Amnestyfondens styrelse för perioden 2005-2006.

Sekretariatet meddelar att man till personalrepresentanter har utsett Bob Vellucci som ordinarie och Sara Ångström som suppleant i Amnestyfondens styrelse för perioden 2006-2007.

28. Val av auktoriserad revisor för sektionen och Amnestyfonden

Val av auktoriserade revisorer för sektionen och Amnestyfonden görs med acklamation.

Beslut

att välja Jan Nyström till ordinarie revisor och Ove Olsson till suppleant, båda från BDO Feinstein Revision AB, för sektionen och Amnestyfonden för perioden 2006-2007.

29. Val av granskningskommitté

Val av ledamöter till Granskningskommittén görs med acklamation.

Beslut

att välja Bo Lindblom, Jan Nygren och Roland Kadefors till ordinarie ledamöter i Granskningskommittén för perioden 2006-2007, samt

att välja Maria Eklund till suppleant i Granskningskommittén för perioden 2006-2007.

30. Val av valberedning

Maria Eklund, distriktsombud i Södra Norrland, presenterar de personer som nominerats till valberedning av distriktsombuden.

Val av valberedning görs med acklamation.

Beslut

att välja Maria Lindgren, Henrik Zetterquist och Stig Johnell till ordinarie ledamöter i valberedningen för perioden 2006-2007, samt

att välja Christian Gräslund, Tessi Fickendey och Lotta Reimers till suppleanter i valberedningen för perioden 2006-2007.

31. Presentation av pressmeddelande

Elisabeth Löfgren läser upp det till årsmötet relaterade pressmeddelandet.

32. Tid och plats för årsmötet 2007

Christine Pamp meddelar att tid och plats för årsmötet 2007 ej ännu är fastställd.

33. Övriga frågor

Inga övriga frågor.

34. Mötet avslutas av sektionens ordförande

Christine Pamp förklarar årsmötet 2006 i Göteborg avslutat.

Magnus Öhman Gabi Björsson
Ordförande Ordförande

Johanna Edqvist Fredrik Mattsson
Sekreterare Sekreterare