____________________________________________________________________________________________

Verksamhetsberättelse avseende svenska Amnestyfonden 2004

Till: Årsmötet 2005
Datum: Mars 2005

Verksamhetsberättelse 2004

Stiftelsen Svenska Amnestyfonden, som grundades 1966 av Hans Alfredsson och Tage Danielsson, svarar för biståndet inom svenska Amnesty. Amnestyfondens styrelse bestod under verksamhetsåret av tio ideellt arbetande styrelseledamöter, sju kvinnor och tre män, samt en anställd kvinnlig fondsekreterare.

Amnestyfonden har under verksamhetsåret arbetat efter ett utvidgat biståndsmandat som innebär en integrering av biståndet i Amnestys vision och åtagande. Därmed kan Fonden arbeta mer förebyggande samt för personer vars ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter kränkts. Genom att också kunna arbeta mot övergrepp utförda av icke-statliga aktörer har Fonden i större utsträckning kunna nå kvinnor vars mänskliga rättigheter kränkts.

Amnestyfonden betalade under året ut 2,5 mkr i bistånd till personer som utsatts för människorättskränkningar i 34 länder. Biståndet gick till medicinsk behandling och tortyrrehabilitering (36%), rättshjälp (20%), människorättsförsvarare och hotade personers flykt till säker plats (30%) samt basbehov och självhjälp (4%). Rättshjälp och medicinska utredningar till asylsökande i Sverige (10%) dubblerades jämfört med föregående år.

Av de 66 ansökningar som beviljades under året, slussades övervägande delen av stödet till mottagarna via lokala enskilda organisationer (2,2 mkr), Amnestys internationella sekretariat i London och andra AI-sektioner (170 tkr), eller direkt till mottagare världen över (180 tkr). Amnestys internationella sekretariat i London konsulteras i samtliga biståndsärenden med undantag av stöd till asylsökande och flyktingar i Sverige. Vid beslut om rättshjälp till asylsökande i Sverige vänder sig Fonden till sektionens flyktingrådgivande grupp, som består av sektionens ansvariga för asyl och flyktingfrågor samt en asylrättjurist.

Asylsökande i Sverige kan genom Fonden erhålla stöd till rättshjälp och utredning av tortyr- och traumaskador i skeden av asylprocessen där svenska staten inte längre betalar. Under året erhöll sammanlagt 22 asylsökande i Sverige stöd från Fonden, varav medel beviljades för sammanlagt 7 anmälningar till internationella fora, såsom FN:s kommitté mot tortyr (CAT) och Europadomstolen för de mänskliga rättigheterna.

Regionmässigt fördelade sig biståndet på följande sätt: Afrika 25%, Asien 16%, Amerika 32%, Europa 10% och Mellanöstern 17%. En femtedel av biståndet anslogs till så kallade "specialprojekt". Det innebär att alla uppgifter är konfidentiella eftersom de som arbetar med projekten eller tar emot biståndet skulle löpa än större risk för kränkningar om det blev känt att de har tagit emot pengar från Amnesty.

Omfattande stöd har förmedlats till människorättsförsvarare som hotas, utsätts för mordförsök, godtyckligt arresteras, fängslas eller motverkas i sin kamp för de mänskliga rättigheterna. Genom Amnestys kontor i Kampala har Fonden förmedlats fortsatt stöd till människorättsförsvarare från Demokratiska Republiken Kongo, Elfenbenskusten, Gambia, Rwanda och Zimbabwe. I Brasilien gav Fonden stöd till att stärka ursprungsfolk i kampen för sina landrättigheter. I Colombia förmedlas stöd till lokala organisationer som erbjuder tillfälligt skydd och rättshjälp till MR-försvarare. Genom ett specialprojekt i Asien har omfattande medicinsk rehabilitering getts till MR-försvarare som utsatts för attentat. Likaså förmedlades stöd via "Specialprojekt Mellanöstern" till rehabilitering och självhjälp.
I Nigeria har stöd förmedlats till ett projekt som ger social, ekonomisk och medicinsk rehabilitering till personer som bestraffats efter dom i inkorrekta rättegångar i enlighet med sharialagstiftningen. Projektet ger även stöd till rättshjälp samt utbildning i mänskliga rättigheter av shariadomare.

Genom stöd till ett projekt i Albanien som arbetar mot handel med kvinnor och barn, erbjuder en lokal organisation tillfälligt skydd, rehabilitering och yrkesutbildning för kvinnor som blivit utsatta för trafficking.

Representanter för Amnestyfonden har under året i samband med resor besökt och följt upp projekt och personer som erhållit stöd från Fonden i Colombia, Peru, Brasilien, Nigeria samt "Specialprojekt Asien".

Amnestyfonden och svenska sektionen bedriver sedan årets början gemensam insamling. Detta innebär att Amnestyfonden erhåller 11% av Fondens och sektionens intäkter, om inte gåvogivaren uppgivit att pengarna skall öronmärkas, och betalar 9% av insamlingskostnaderna. Fondens Intäkter uppgick till 3,6 mkr, varav drygt 550 tkr var öronmärkta bidrag till Amnestyfonden.

Fyra uppdragsgrupper arbetade under året. Deras respektive ansvar var att ta fram riktlinjer för Amnestyfondens strategiska bistånd, riktlinjer för uppföljning, utvärdering och uppdragsbeskrivningar, arbetsordning samt se över Amnestyfondens stadgar i förhållande till det nya biståndsmandatet.
Dessutom genomfördes en uppföljning av Amnestyfondens beviljade rättshjälpsstöd till asylsökande i Sverige. Resultatet visar att stödet varit betydelsefullt. Förutom att ha bidragit till att ansökningar blivit ordentligt utredda har det haft positiv effekt i flera fall och bidragit till att personer har fått skydd i Sverige.

En person ur Fondens styrelse valdes under året in i en arbetsgrupp på internationell nivå, Relief Working Group, som bl. a. ska utarbeta riktlinjer för Amnestys bistånd.

Styrelsen har under verksamhetsåret haft 8 protokollförda styrelsemöten. Efter varje styrelsemöte rapporterar en ledamot om beslut och diskussioner som förts på Amnestys interna hemsida under rubriken "Information från Amnestyfonden".

Vid svenska sektionens årsmöte i Stockholm i maj 2004 valdes Amnestyfondens styrelse som består av sju ordinarie ledamöter: Sven Olsson (ordförande), Elisabeth Lundgren (vice ordförande), Rose-Marie Asker, Amelie Bendz, Katarina Bergehed (personalrepresentant), Maria Bexelius, Ulla Kullenberg samt tre suppleanter: Mårten Bengtsson, Maria Gustafsson samt Bob Vellucci (personalrepresentant).

Skapat av : Fredrik MattssonIndex: ORG 50/017/2005Kategori: Organisation - Årsmöten - Inför
    Ändrat: 2005-03-22År: 2005Status: Medlem