____________________________________________________________________________________________

Protokoll från årsmötet i Stockholm 8-9 maj 1999

Protokoll
Svenska sektionens av Amnesty International
årsmöte i Stockholm den 8-9 maj 1999

Närvarande: Omkring 276 medlemmar deltog i årsmötet, som dessutom gästades av följande personer:

Eystein Myking, norska sektionen, Louise Nielsen, danska sektionen, och Meri Vuohu, finländska sektionen. MR-konferensen och årsmötet gästades dessutom av filippinska sektionens generalsekreterare Jessica Soto, Estela de Lamar, nationell samordnare för AI i Paraguay, Goha Zdunek från AI i Polen, Pierre Espérance från The National Coalition for Haïtian Rights, Haiti, Colm O'Cuanacháin, internationella styrelsen (IEC), David Matas, kanadensisk medlem i Standing Committee on Mandate (SCM) och Tokio Sugita, japansk medlem i SCM.

1. Arrangörerna hälsar välkomna

Cecilia Andersson från Stockholmsdistriktets organisationskommitté hälsar alla deltagare välkomna.

2. Årsmötet öppnas

Sektionsordförande Jesús Alcalá hälsar deltagarna och de utländska gästerna välkomna och förklarar årsmötet 1999 öppnat.

Jesús Alcalá tackar å styrelsens vägnar Britt Gunnarsson i översättargruppen för det arbete och engagemang som hon lagt ner på Amnesty genom åren. Jesús överlämnar en present till Britt.

3. Fastställande av dagordning

Lars-Olof Olofsson föreslår ett tillägg till dagordningen, förslagsvis en punkt 16b, där förtroendet för ordföranden prövas.

Jesús Alcalá föreslår att årsmötet direkt går till val av funktionärer, så att mötesordförandena kan ta ställning till frågan om ett tillägg till dagordningen. Årsmötet bifaller förslaget.

4. Val av mötesordförande

Beslut att välja Eva Sandhammar och Patrik Cedemar till ordföranden för årsmötet.

5. Val av sekreterare

Beslut att välja Anette Holmquist och Christer Jönsson till sekreterare för årsmötet.

6. Val av justerare

Beslut att välja Elisabet Stålhane och Johan Nykvist till justerare.

7. Val av rösträknare

Beslut att välja Nils Hyll, Ulla Kullenberg, David Langlet, Marcela Lizana, Bertil Ottoson,
Joanne Rowley, Helena Ottosson och Annelie Andersson till rösträknare.

8. Val av redaktionsutskott

Beslut att välja Robert Hårdh, Ingrid Falk och Elisabeth Meurling till årsmötets redaktionsutskott.

9. Fastställande av dagordning

Med Eva Sandhammar och Patrik Cedemar som ordföranden diskuterar årsmötet förslaget till dagordning.

Beslut att fastställa dagordningen med tillägg av den föreslagna punkten 16b.

10. Godkännande av arbetsordning och meddelande om tidpunkt för nomineringsstopp

Valberedningen föreslår nomineringsstopp för kandidater till poster som årsmötet ska tillsätta till klockan 22:00 den 8 maj, vilket betyder att nomineringarna ska vara presidiet tillhanda dagen innan valen påbörjas.

Beslut att godkänna den föreslagna arbetsordningen.

11. Upprättande av röstlängd

Beslut att godkänna den av sekretariatet och årsmötesarrangörerna upprättade röstlängden med tillägg av deltagarna nummer 272 Anneli Hanno, 273 Johan Zetterberg, 274 Anne Persson, 275 Mia Hallén och 276 Annika Lindgren.

12. Frågan om mötet skall vara offentligt

Ordförandena frågar om årsmötesdeltagarna anser att mötet ska vara offentligt i sin helhet.
Beslut att årsmötet ska vara offentligt.

13. Fråga om mötet utlysts stadgeenligt

Beslut att årsmötet utlysts i enlighet med stadgarna.

14. Genomgång av arbetsordningen

Eva Sandhammar och Patrik Cedemar går igenom arbetsordningen för årsmötet.

15. Valberedningens förslag

Gabi Björsson redogör för valberedningens arbete och presenterar personerna som nominerats till sektionens styrelse, Amnestyfondens styrelse och övriga poster inom sektionen. Gabi ber de nominerade att komma upp på podiet. Hon berättar att det även finns skriftliga presentationer av samtliga och uppmanar årsmötesdeltagarna till att samtala med kandidaterna.

16. Styrelsens verksamhetsberättelse och bokslut

Per Kylberg, kassör och Susann Olsson, ledamot i sektionsstyrelsen, presenterar sektionens verksamhetsberättelse för 1998. Årsmötesdeltagarna ställer frågor och framför sina synpunkter.

17. Revisorernas berättelse avseende sektionen

Eftersom ingen av revisorerna kan närvara vid årsmötet, redogör Granskningskommitténs Tony Öhrling för berättelsen för 1998, som har signerats av auktoriserad revisor Birgitta Bjelkberg.

Tony Öhrling påpekar att årets revisionsberättelse är av en ny modell, avsedd för ideella organisationer. Tidigare har berättelsen avslutats med en rekommendation om att styrelsen beviljas ansvarsfrihet.

Årsmötet ställer frågor som Tony Öhrling svarar på.

18. Tf generalsekreterarens rapport

Dan Grundin lämnar en rapport över arbetet på sekretariatet under 1998.

19. Granskningskommitténs rapport

Tony Öhrling presenterar Granskningskommitténs rapport till årsmötet. Årsmötet debatterar rapporten och går till votering i frågan om man ska ta avstånd från den delen som berör AI-snack.

Beslut att årsmötet tar avstånd från de delar under rubriken IT-utredning i Granskningskommitténs
rapport som avser AI-snack,

att Granskningskommitténs rapport läggs till handlingarna.

20. Rapport från demokratiutredningen

Hanna Roberts, vice ordförande i sektionsstyrelsen, redogör för årsmötesbeslutet om demokratiutredningen (Växjö 1998) och för de arbetsdirektiv som utredningsgruppen har fått. Gruppen ska inkomma med en slutrapport till årsmötet 2000.

21. Frågestund med sektionens styrelse

Styrelsen svarar på frågor från årsmötesdeltagarna.

22. Förtroendeprövning

Eftersom frågan väcktes om att pröva förtroendet för sektionens ordförande när dagordningen fastställdes, ger styrelsen nu uttryck för sin ståndpunkt att den står enad bakom sin ordförande, dvs om årsmötet väljer att pröva förtroendet för sektionens ordförande så innebär det att man prövar förtroendet för hela styrelsen. Årsmötet debatterar och för fram argument för och emot förtroendet. Sedan debatteras även frågan om huruvida en förtroendeomröstning ska vara öppen eller sluten.

Efter debatten framförs två yrkanden:
1. att prövningen om ordföranden har sektionens förtroende sker i en sluten omröstning
2. att styrelsen ges fullt stöd

En votering ger vid handen att förtroendeomröstningen för ordföranden ska ske öppet. Mot detta reserverar sig ett antal deltagare med följande motivering: Vi reserverar oss mot presidiets och årsmötets stadgetolkning vad gäller sluten omröstning i förtroendefrågan. Stadgan anger att sluten omröstning kan begäras vid personval. Syftet med detta är tillämpligt ochså vid förtroendefråga. Denna procedurfråga kan av samma skäl inte bli föremål för omröstning.

Öppen omröstning om ordföranden har sektionens förtroende äger rum.

Beslut att ordförande Jesús Alcalá har sektionens förtroende,

att årsmötet enligt yrkande nummer två ger styrelsen sitt fulla stöd.

23. Fråga om ansvarsfrihet för sektionens styrelse

Beslut att bevilja ledamöterna i sektionens styrelse ansvarsfrihet för året 1998,

att lägga verksamhetsberättelse, bokslut och revisionsberättelse till handlingarna.

24. Amnestyfondens verksamhetsberättelse och bokslut

Amnestyfondens ordförande Per Wiktorsson presenterar Amnestyfondens och Radiohjälpskampanjens verksamhetsberättelser, och fondens bokslut, för 1998.

25. Revisorernas berättelse avseende Amnestyfonden

Revisionsberättelsen för Amnestyfonden för verksamhetsåret 1998, undertecknad av Birgitta Bjelkberg, läses upp av Tony Öhrling i Granskningskommittén, eftersom ingen revisor finns närvarande denna dag heller.

26. Frågestund med Amnestyfondens styrelse

Amnestyfondens styrelse, med undantag av Henry Segerström, går upp på podiet och ställer sig till förfogande för frågor från årsmötesdeltagarna.

27. Fråga om ansvarsfrihet för Amnestyfondens styrelse

Beslut att bevilja ledamöterna i Amnestyfondens styrelse ansvarsfrihet för verksamhetsåret 1998,

28. Presentation av nominerade till val

Eva Sandhammar föreslår att presentationen av de nominerade till sektionsstyrelsen, Amnestyfondens styrelse och Granskningskommittén görs separat och att valen förrättas genom sluten omröstning. Därefter ber Eva de nominerade till sektionsstyrelsen att stiga upp på podiet, varpå Gabi Björsson, sammankallande i valberedningen, presenterar valberedningens förslag till sektionsstyrelse.

Till kassörsposten har Henrik Zetterquist, Göteborg, föreslagits. Till ordinarie poster har Binnie Kristal-Andersson, Stockholm, Hanna Roberts och Torbjörn Söderberg, båda från Malmö, föreslagits. Till suppleantposterna har valberedningen föreslagit Maria Eklund, Bollnäs, och Kenneth Straschko, Lund.

Förslagen om Henrik Zetterquist till kassörsposten och Torbjörn Söderberg till ordinarie ledamot är nytillkomna.

Dessutom presenteras Jenny Wessblad, Stockholm, av Jesús Alcalá. Jenny är föreslagen till ordinarie ledamot i sektionsstyrelsen av Jesús Alcalá, Anna Dahlbäck, Birgit Feychting och Arne Bäckström.

Frågestund med de nominerade följer.

29. Anförande av Colm O'Cuanacháin

Colm O'Cuanacháin, ledamot i den internationella styrelsen, IEC (International Executive Committee), håller ett anförande till årsmötet.

30. Anförande av Pierre Espérance

Pierre Espérance, från The National Coalition for Haïtian Rights, Haiti, håller ett anförande till årsmötet.

31. Val av kassör

Mötesordförandena finner att årsmötet kan välja kassör med acklamation då endast en nominerad finns.

Beslut att välja Henrik Zetterquist till kassör i sektionsstyrelsen på två år.

32. Val av ordinarie ledamöter till sektionsstyrelsen

Omröstning beträffande ordinarie ledamöter till sektionsstyrelsen genomförs.

33. Avgående styrelsemedlem i sektionsstyrelsen avtackas

Jesús Alcalá avtackar avgående styrelseledamoten Christer Nordberg.

34. Val av styrelse till Amnestyfonden

Gabi Björsson presenterar valberedningens förslag till Amnestyfondens styrelse. Till ordinarie ledamöter har Rose-Marie Asker (nyval) och Carlos Figueredo (omval) föreslagits för perioden 1999-2001. Till suppleantposterna har Madelaine Seidlitz (nyval) och Anna-Karin Wesslenius (nyval) föreslagits för perioden 1999-2000.
Årsmötet ges tillfälle att ställa frågor till kandidaterna. Mötsordförandena finner därefter att årsmötet kan välja styrelse med acklamation, samt att årsmötet kan besluta om samtliga fyra poster på en gång.

Beslut att välja Rose-Marie Asker och Carlos Figueredo till ordinarie ledamöter i Amnestyfondens
styrelse för perioden 1999-2001,

att välja Madelaine Seidlitz och Anna-Karin Wesslenius till suppleanter i Amnestyfondens
styrelse för perioden 1999-2000.

35. Val av Granskningskommitté

Gabi Björsson presenterar valberedningens förslag. Till ordinarie ledamöter för ett år har Birgitta Grind, Stockholm, Jan Nygren, Hovmanstorp, och Magnus Breidne, Järfälla, föreslagits. Till suppleant för ett år har Magnus Brattgård, Solna, föreslagits.

Årsmötet ges tillfälle att ställa frågor till de nominerade. Mötesordförandena finner att årsmötet kan rösta med acklamation, samt att årsmötet kan besluta om samtliga fyra poster på en gång.

Beslut att välja Birgitta Grind, Jan Nygren och Magnus Breidne till ordinarie ledamöter i
Granskningskommittén för ett år,

att välja Magnus Brattgård till suppleant i Granskningskommittén för ett år.

36. Val av auktoriserad revisor

Gabi Björsson berättar om Öhrlings Coopers & Lybrand AB och presenterar Birgitta Bjelkberg och Pål Wingren. Årsmötet kan välja de båda med acklamation och omröstningen om ordinarie revisor samt revisorssuppleant, för perioden 1999-2000, kan ske samtidigt.

Beslut att välja Birgitta Bjelkberg, Öhrlings Coopers & Lybrand AB, till ordinarie revisor för ett år,

att välja Pål Wingren, Öhrlings Coopers & Lybrand AB, till revisorssuppleant för ett år.

37. Val av valberedning

Rafael Luna, distriktsombud i Mälardalen, presenterar distriktsombudens förslag till valberedning för 1999-2000. Till ordinarie ledamöter i valberedningen föreslås Gullan Olsson, Kalmar (omval), Maria Lindgren, Umeå (omval) och Svante Macris, Stockholm (omval). Till suppleantposterna förslås Rafael Luna, Eskilstuna (nyval), Gull-Britt Johnsson, Lidköping (nyval) och Christer Nilsson, Skövde (nyval).

Mötesordförandena finner att valberedningen kan väljas med acklamation, samt att omröstning kan ske om alla poster samtidigt.

Beslut att välja Gullan Olsson, Maria Lindgren och Svante Macris till ordinarie ledamöter i
valberedningen för ett år,

att välja Rafael Luna, Gull-Britt Johnsson och Christer Nilsson till suppleanter i valbered-
ningen för ett år.

38. Val av ordinarie ledamöter till sektionsstyrelsen

Eva Sandhammar redogör för resultatet av omröstningen.

Beslut att välja Binnie Kristal-Andersson, Hanna Roberts och Jenny Wessblad till ordinarie
ledamöter i sektionsstyrelsen på två år.

39. Val av suppleanter till sektionsstyrelsen

Gabi Björsson presenterar valberedningens förslag till suppleantposterna i sektionsstyrelsen för perioden 1999-2000: Torbjörn Söderberg, Malmö, Kenneth Straschko, Lund, och Maria Eklund, Bollnäs.
    40. Redaktionsutskottets förslag till uttalande

Patrik Cedemar presenterar Elisabeth Meurling, som läser upp redaktionsutskottets förslag till uttalande.
    Årsmötet diskuterar uttalandet och ger sina synpunkter. Redaktionsutskottet uppdras att omformulera uttalandet.

41. Val av suppleanter till sektionsstyrelsen.

Eva Sandhammar redogör för resultatet av omröstningen.

Beslut att välja Maria Eklund och Torbjörn Söderberg till suppleanter i sektionsstyrelsen för
    perioden 1999-2000.

42. Avgående styrelsemedlemmar i sektionsstyrelsen avtackas

Jesús Alcalá avtackar Maja Åberg som suttit i styrelsen i egenskap av suppleant och personlig ersättare för den ordinarie personalrepresentanten. Han avtackar även Per Kylberg som valdes till kassör i sektionsstyrelsen vid det extra medlemsmötet i februari 1999.

Avslutningsvis tackar ordföranden även tf generalsekretarare Dan Grundin som lett arbetet på sekretariatet sedan augusti 1998.

43. Årsmötesarrangörerna tackas

Gabi Björsson, ordförande i Stockholmsdistriktet, tackar för arbetet som distriktet har lagt ner på att arrangera årsmötet.

44. Ordföranden tackar under året avgångna ledamöter i sektionsstyrelsen

Jesús Alcalá tackar Eric Ericsson, Åsa Fahlbeck, Johanna Strandh och Jesper Hansén som avgick ur sektionsstyrelsen under 1998.

45. Avgående ledamöter i Amnestyfonden avtackas

Carlos Figueredo avtackar Per Wiktorsson, avgående ordförande, Elisabeth Lundgren, avgående personalrepresentant och Erik Mårtensson, avgående suppleant.

46. Presentation av nya personalrepresentanter

Mötesordförande Patrik Cedemar tillkännager att till nya personalrepresentanter har sekretariatets personal utsett Cecilia Kaijser (ordinarie personalrepresentant i sektionsstyrelsen), Mats Andersson (suppleant och ersättare för personalrepresentanten i sektionsstyrelsen), Katarina Bergehed (ordinarie personalrepresentant i Amnestyfondens styrelse), samt Irene Österlund (suppleant och ersättare för personalrepresentanten i Amnestyfonden).

47. Sektionsordföranden framför sitt tack till de frivilliga som arbetar på sekretariatet

48. Plats för årsmötet år 2000

Berit Sprinchorn hälsar alla deltagare välkomna till Malmö år 2000.

49. Redaktionsutskottets reviderade förslag till årsmötesuttalande

Årsmötet diskuterar det reviderade förslaget och framför sina synpunkter.

Beslut att anta förslaget som årsmötets uttalande med de ändringar som föreslagits.

50. Övriga frågor

Kenneth Straschko informerar om Rona Moräns arbete i Malmö med engagera människor i att besöka "förvaret", där SIV satte personer i förvar innan de skulle utvisas. AI kontaktade jurister med anledning av detta och en process är igångsatt nu. De frihetsberövade personerna har fått lämna "förvaret".

51. Årsmötet avslutas av sektionens ordförande

Jesús Alcalá tackar Rona Morän för hennes långa arbete i den svenska sektionen och fortsätter därefter med några ord om vikten av att arbeta för mänskliga rättigheter, för det som utgör AI:s kärna, det nära sambandet mellan ideologi och praktik, samt för att väcka de slumrande krafter som finns i rörelsen.

Därefter förklarar Jesús Alcalá 1999 års årsmöte avslutat.

Anette Holmquist Christer Jönsson
    Sekreterare Sekreterare

Eva Sandhammar Patrik Cedemar
    Ordförande Ordförande

Elisabet Stålhane Johan Nykvist
    Justerare Justerare

Reservation mot beslutet att ta avstånd från avsnittet om AI-snack i Granskningskommitténs rapport
    under punkt 19:
    Per Stadig
    Magnus Breidne

Reservation mot beslut att hålla förtroendeomröstningen öppen, med den motivering som anges
    under punkt 22:
    Torbjörn Söderberg Charlotta Nordenberg Malcolm Tigerschiöld Tony Öhrling
    Kerstin Sundman Elisabet Stålhane Åsa Reckner Olsson Ingrid Petersson
    Hilde Selander Magnus Brattgård Kaj Pedersen Jesper Hansén
    Christine Pamp Lars-Olof Olofsson Joakim Jardenberg

Ytterligare åtta personer reserverade sig muntligen men ej skriftligen mot beslutet. Ytterligare två personer reserverade sig skriftligen men ej muntligen mot beslutet. Enligt arbetsordningen 7.6 är dessa reservationer ej giltiga.

Skapat av : Tessi FickendeyIndex: ORG 51/001/1999Kategori: Organisation - Årsmöten 1964 -
    Ändrat: År: 1999Status: Medlem