____________________________________________________________________________________________

Uttalande från Amnestys årsmöte i Malmö den 5-7 maj 2000

UTTALANDE FRÅN AMNESTYS ÅRSMÖTE I MALMÖ 5-7 MAJ 2000

Människor dödas på öppen gata i Europa på grund av sin etniska tillhörighet. Flyktingar och asylsökande misshandlas brutalt i polishäkten. Många av dem dör av det våld de utsätts för. Endast undantagsvis utreds brotten på ett seriöst sätt och alltför ofta går de ansvariga fria. Det händer också i Sverige. Fem års utredningar i fallet Osmo Vallo räckte inte till för att fastställa sanningen om hans död. Flera andra dödsfall i samband med polisomhändertaganden är också olösta.

Dimitrina Petrova från European Roma Rights Center har givit oss förfärande vittnesmål om hur den romska minoriteten behandlas i Europa.
- Romerna är alltid förlorare men i Kosovo förlorade de ett krig som de inte ens deltog i, säger Dimitrina Petrova.

Årsmötesgästernas berättelser har än en gång tydliggjort behovet av ett starkt Amnesty. Vi har nu antagit en ny handlingsplan som inriktas på att stärka arbetet mot tortyr och dödsstraff, att agera för människorättsförsvarare och för asylsökandes och flyktingars rättigheter. Amnesty kommer även att intensifiera arbetet mot de övergrepp som drabbar kvinnor.

I exempelvis Pakistan mördas flera hundra kvinnor varje år av sina makar, fäder eller bröder. Dåden sker med motiveringen att familjens heder måste upprätthållas.

Chandani Wijetunge från Sri Lanka berättade att också i hennes land lever kvinnor i skräck för att drabbas av mäns vrede. Vid minsta missnöje riskerar många kvinnor att misshandlas och förnedras.

Den nya styrelsen med Hanna Roberts som ordförande ansvarar för att synliggöra och stärka Amnestys arbete. Vi kommer att fortsätta engagera och aktivera många fler i kampen för de mänskliga rättigheterna.

Skapat av : Tessi FickendeyIndex: ORG 51/002/2000Kategori: Organisation - Årsmöten 1964 -
Ändrat: År: 2000Status: Medlem