Sekretariatets

Artiklar om sekretariatet
..
          Amnesty Bulletinen 1/74

Svårt hinna med utan frivilliga insatser på sekretariatet

På sekretariatet är tre personer fast anställda och kontoret hålls öppet måndag till fredag kl. 10-16. Arbetsuppgifterna är många och ständigt växlande: Amnestyrörelsen växer och utvecklas.

En viktig uppgift är kontakten med grupperna. Nya grupper bildas och behöver råd och hjälp. Gamla grupper får nya medlemmar, byter sekreterare, vill diskutera olika problem.

Informationen om Amnestys verksamhet är en annan betydelsefull del av arbetet. Varje dag kommer med posten förfrågningar om Amnesty, hur man arbetar, hur man blir medlem etc. Många telefonsamtal dagligen gäller också frågor av detta slag. Andra frågor kan gälla vår allmänna policy, om Amnesty är opolitiskt, hur vi ställer oss i olika aktuella frågor m.m.

Medlemsregistret och bokföringen har vuxit ut kraftigt. En av de anställda sysslar till största delen med dessa uppgifter.

Tre eller fyra hela dagsverken i veckan bidrar enskilda medlemmar frivilligt med. Utan deras hjälp skulle expediering av beställt material och förfrågningar från personer som vill bli medlemmar bli svåra att hinna med. Det finns plats för ytterligare frivillig arbetskraft för olika punktinsatser.

Denna höst har antalet besökare på sekretariatet ökat väsentligt. Dels kommer många intresserade och vill höra mer om Amnesty. Det är mycket ofta skolungdom som vill informera sig för att göra ett enskilt arbete eller hålla föredrag, dels är det utländska besökare, vanligen politiska flyktingar, som kommer för att få råd och hjälp.

Besökare är alltid välkomna även om det mången gång rubbar "ordningen för dagen". Att få ge direktinformation känns varje gång lika roligt och angeläget. När det gäller utländska besökare, som vill ha hjälp med uppehållstillstånd, finns det ofta möjlighet att hänvisa till Svenska Flyktingrådet. I andra fall har sekretariatet direkt kunnat ingripa och reda upp en akut, besvärlig situation. Många värdefulla uppgifter om politiska fångar och förhållanden i flyktingarnas hemländer har lämnats och sedan kunnat vidarebefodras till London.

Kontakten med grupperna sker huvudsakligen genom Gruppnytt som framställs på sekretariatet med hjälp av frivilliga krafter.

Bulletinen ansvarar en särskild redaktionsgrupp för, men en del av arbetet utförs på sekretariatet.

Månadskampanjen sköts helt och hållet av Halmstadsgrupperna som nu också lovat att stå för renskrift och distribution av Gruppnytt. Ett värdefullt bidrag för att avlasta sekretariatet!

Olika slags kampanjer brukar dras igång av sekretariatet. Det kan gälla kortkampanjer, kampanjer för enskilda länders fångar (Vietnam, Chile) eller aktioner av annat slag (antitortyrkampanjen, den årligen återkommande Veckan för politiska fångar). Under Amnestyåret är svenska sektionens årsmöte, det internationella årsmötet och den nyss nämnda Veckan toppar som kräver mycket arbete och planering.

Styrelsesammanträden äger rum ungefär varannan månad och arbetsutskottet brukar sammanträda var tredje vecka. Sekretariatets personal brukar närvara och turas om att föra protokoll.

För Amnestyfonden ansvarar fondstyrelsen som brukar träffas minst en gång i månaden. En av de anställda är sammankallande och protokollsekreterare samt handlägger de ärenden som rör fonden.

Kontakten med pressen har också vuxit det senaste året. Flera presskonferenser anordnas varje år, oftast i sekretariatets egna lokaler.

Svenska sektionen har nära kontakt med Londonsekretariatet, dels genom sin ordförande och kassör, dels genom sekretariatet. Den information som går ut till grupperna om olika länder med politiska fångar kommer också till sekretariatet som arkiverar alla uppgifter i "files" för respektive land. Kopior kommer också på case sheets (sammanställningar av alla uppgifter om en fånge) och all korrespondens rörande enskilda fångar. De senare registreras i pärmar över grupperna där också gruppernas medlemslistor förvaras.

Hans Nordmark svarar i bägge telefonerna på förmiddagarna.

Ulla Ridderstad, som på eftermiddagarna svarar på nummer 10 64 59, ansvarar för grupperna och Gruppnytt. Hon är särskilt insatt i frågor rörande Marocko och andra nordafrikanska stater.

Eva Ålander sköter bokföring och medlemsregister.

Marianne Eyre handlägger fondärenden och frågor rörande södra Afrika och Vietnam. Marianne svarar på nummer 20 54 15.

Detta är en grovindelning - samarbetet över de skisserade gränserna är synnerligen gott.

Marianne Eyre